Notera att dessa nyheter och funktioner avser en äldre version av Blikk – Blikk Classic!

Våren är här! Dagarna blir längre och längre och äntligen börjar det bli dags att få visa vad vi arbetat med på kontoret i princip dag och natt senaste veckorna. Vi är glada och stolta över vad vi åstadkommit, och nu är det med spänd förväntan vi väntar på att få höra reaktionerna från er användare.

Men låt oss först backa bandet. När vi påbörjade produktutvecklingen hösten 2013 var ambitionen att leverera ett enkelt och lättanvänt system som skulle innehålla all nödvändigt administrativt stöd som små och medelstora företag behöver, dvs kontaktregister, uppgifter, CRM, försäljning, projekthantering, tidrapportering, ärendehantering, arbetsorder, avtalshantering och resursplanering i ett och samma system.

”Helheten är större än summan av dess olika delar”, resonerade vi, och ambitionen för varje enskild modul sattes högt, men aldrig högre än de marknadsledande system vi sneglade på och själva uppskattade.

I och med denna leverans kastar vi en gång för alla bort denna blygsamhet och spänner bågen rejält –Blikk är samtidigt som det är så enkelt ett av Sveriges kraftfullaste affärsverktyg för projekthantering och mobil tidrapportering. Få andra system erbjuder beslutsfattare sådan detaljerad och avgörande underlag avseende sin verksamhet som Blikk. Detta oavsett om verksamheten består av it-konsulter, vvs-projektörer, byggservice eller maskinentreprenörer.

Nedan lite info om några av nyheterna i version 1.5, en uppgradering som fokuserar på arbetsorder och tidrapportering.

Superenkel förkalkyl/efterkalkyl på alla jobb
I Blikk 1.5 kan projektledare och arbetsledare snabbt och enkelt lägga in sin kalkyl över såväl arbetstimmar som eventuella maskintimmar. Rapportörerna ser vilka moment projektledaren räknat på och rapporterar snabbt och enkelt in sin arbetsdag. Självklart kan medarbetarna även rapportera på moment som saknas i kalkylen, på så vis blir det en bra och snabb återkoppling till ledningen om eventuella tidstjuvar man missat i kalkylen. Bäst av allt är att det går att följa sin förkalkyl i realtid – överblick på ett ögonblick!

Prislistor, artiklar och maskiner
Nu finns äntligen register för artiklar, artikelgrupper, prislistor och maskiner. I samband med tidrapporteringen kan man nu, på såväl dator som läsplatta och telefon, snabbt och enkelt lägga till använt material och körda maskiner. Detta går även att göra direkt inne på en arbetsorder – på samma ställe som den ansvarige kan attestera inrapporterade tider och därmed ha full kontroll på sina pågående projekt.

Arbetsmoment på arbetsordrar
Är du intresserad av att mäta och följa vad ni egentligen lägger er arbetstid på? Det borde du kanske vara! Personalkostnaderna är för många företag en stor och svåröverblickad kostnadspost i många projekt. Medan verktygen för att kalkylera på material och mängder förfinas och förbättras har möjligheterna kring arbetskostnaderna många gånger varit frustrerande dåliga. Man har i bästa fall haft koll på vilka timmar som gjorts i vilka projekt och med rätt prislapp, men vad man egentligen gjort av tiden har varit höljt i dunkel. Men det var innan Blikk 1.5!

Tidrapportering i en egen division
När det kommer till tidrapportering kan vi inte hålla tillbaka vår stolthet över att kunna erbjuda en helt fantastisk kombination av den enklaste men samtidigt kraftfullast tidrapporteringen. Vare sig du dagsrapporterar via mobiltelefon eller veckorapporterar på kontorsdatorn, har vi sett till att göra upplevelsen så enkel och smidig som möjligt. Via en enda rapportering registrerar man sina arbetade timmar, körda och fakturerbara resor, traktamenten och andra tillägg som OB, jourtjänstgöring, nattillägg etc, förbrukat material (via artikelregister med favoriter och fritextsök) och eventuella maskintimmar mm.

Månadsöversikt i veckorapporten
Äntligen! Nu navigerar man snabbt och enkelt mellan veckor och månader. En färgkodning gör det enkelt att se om man glömt stänga en dag eller ligger efter med rapporteringen. Grönt betyder att man registrerat en full arbetsdag enligt sitt gällande schema. Rött betyder mindre än schemalagd tid och blått betyder mer. Dessa färgkoder återfinns även i mobilappen och i den nya attestfunktionen nedan.

Utökade attest-funktioner
Precis som tidigare går det att attestera direkt inne på en medarbetares veckorapport. Nu går det även bra för en projektledare att attestera direkt inne från arbetsordern. Mest uppskattad tror vi den nya sammanställningen över alla medarbetare kommer bli. En översiktlig, enkel och snabb attestfunktion.

Ärenden kopplade mot avtal
Även om version 1.5 av Blikk nästan uteslutande handlat om tid, projekt och material har en liten men av många önskad funktion i ärendehanteringen tillkommit. Nu går det bra att koppla ärenden mot ett kundavtal. På så vis kan man sedan ta fram rapporter över såväl arbetad som debiterbar tid mot ett visst kundavtal eller en viss typ av avtal. Många fler och riktigt bra funktioner för Helpdesk ligger inplanerade för kommande releaser men dessa får vi nöjet att återkomma till.

Ny genomtänkt och överskådlig fakturering
Tillhör du de kunder som gillat funktionen ”upparbetat” där man kunnat se allt som rapporterats in i systemet som ännu inte fakturerats? Då vågar vi lova att du kommer bli glatt överraskad av att något riktigt bra blivit ännu mycket bättre. Inte bara är sammanställningen mer detaljerad, själva urvalsmöjligheterna är betydligt fler. Nu kan man välja precis vilka ärenden och arbetsordrar man vill fakturera. Det bästa av allt är att systemet grönmarkerar och föreslår allt som redan är avslutat vilket kommer underlätta och snabba på faktureringen betydligt. Själva fakturaunderlaget har även det omarbetats och är nu föredömligt strukturerat och överblickbart.

Lanseringen sker natten mellan onsdag och torsdag. Men vi är långt ifrån färdiga. Innan sommar och semester kommer Blikk ha uppdaterats med:

  • Instämpling, utstämpling och personalliggare.
  • En projektplanerinstavla som utklassar vår egen favorit Trello
  • Uppgifter/post:its på affärer, projekt, ärenden och avtal
  • Integrationer med Fortnox och Visma Lön

Dessutom hoppas vi på en hel del feedback och smarta förbättringsförslag från er kunder i kölvattnet av denna stora uppgradering. Inget gör oss gladare än att snabbt kunna tillmötesgå bra och kvalificerade utvecklingsönskemål.

Vi finns till hands vid frågor och funderingar. Allra enklast är att maila till helpdesk@form1.se men allra trevligast är att titta förbi på kontoret som ni hittar ovanpå Team Sportia på Storgatan 48 i Piteå.

Ha en fortsatt trevlig vår, vi hörs snart igen.

//Vännerna på Form1

mobil_arbetsorder mobil_arbetsorder_detalj