25(!) nyheter som garanterat minskar din administration

Notera att dessa nyheter och funktioner avser en äldre version av Blikk – Blikk Classic!

Ni som varit med ett tag känner till att Blikk uppdateras frekvent med både mindre och större förbättringar. Här är de största nyheterna som tillkommit sedan förra releasen i slutet av februari:

  1. Skapa enkelt och snabbt offerter direkt i Blikk. Komplett med offertmallar och anpassningsbara texter, versionshistorik, stöd för ROT/RUT (med ”Blikk för Hantverkare” aktiverat). Från en vunnen offert/affärsmöjlighet kan man precis som tidigare skapa ett nytt projekt eller snabborder.
  2. Integration med Visma Lön, Fortnox Lön, Crona Lön och Kontek Lön innehållandes arbetad tid, frånvaro, tillägg på lön (övertid, komptid, beredskap etc) samt resa, utlägg och traktamente. Läs gärna mer om dessa integrationer här.
  3. Ny flik på projekt kallad Projektekonomi. Där kan man ange och följa projektets budget/kalkyl och prognos. Det går att skapa en färdig mall för vanliga intäkts- och kostnadsposter exvis ”Material”, ”Underkonsulter” osv.
  4. Under Projektekonomi är det enkelt boka upp personalkostnader, ex löner och overhead-kostnader. Med Fortnox/Visma-koppling aktiverad skapas dessutom ett verifikat i bokföringen som ger korrekta resultatrapporter för projektet (utan att för den skull påverka den totala balans- eller resultaträkningen).
  5. Ett större lyft av den externa ekonomibyråsidan, där redovisningspersonalen kostnadsfritt kan ges åtkomst till löne- och bokföringsunderlag. Nu är det slut på att lämna löner, kvitton, inköpsunderlag i skokartonger eller plastpåsar. Slut är det också på att skicka underlag via epost eller själv sitta och scanna i Fortnox/eEkonomi. Med Blikk uppnås ett nästintill papperslöst samarbete med ekonomibyrån. Läs gärna mer om vår byråportal här.
  6. Stora förbättringar i vecko- och resursplaneringen. Nu går det bland annat att planera in både frånvaro och interntid, samt skapa nya ordrar direkt i veckoplaneringen. När man skapar en ny order kan man direkt i samband med detta resursplanera den.
  7. Hantering av alla typer av betalkort, bankkort, förertagskort och kreditkort. Det är också möjligt nu att bokföra dessa kortköp direkt mot Fortnox och Visma eEkonomi, dvs att genom ett knapptryck skapa verifikat med rätt kontering och med tillhörande kvittobild.
  8. Möjlighet att använda ett övergripande projektnummer för samtliga ordrar i ett projekt. Detta innebär att även om projektet består av flera faser/etapper/delprojekt, tilläggsbeställningar osv så kan allt rent ekonomiskt samlas under ett enda projekt i Fortnox och Visma eEkonomi.
  9. Ändra/flytta en tidrapport, dvs byta datum, projekt/order och tidstyp mm.
  10. Vi har övergått till standardartiklar i Fortnox-kopplingen, precis som i kopplingen mot Visma. Nu blir redovisningen ännu enklare och vi kan hantera olika konteringsregler som omvänd byggmoms och EU-moms.
  11. En ny kalender på startsidan / intranätet där medarbetaren själv kan se hur denne är resursplanerad och vilka uppgifter som förfaller.
  12. Det går att blanda ordrar med olika kunder/fakturamottagare i samma projekt. Kontakta oss om detta är intressant så aktiverar vi detta åt er kostnadsfritt.Och MASSOR av mindre förbättringar, till exempel:
  13. Ange pris för övertid mfl tillägg på lön som procentuellt påslag eller fast pris.
  14. Alla administratörer kan nu redigera tidrapporter
  15. Redigera attesterade utlägg.
  16. Anteckningar på uppgifter.
  17. Avisering om medarbetare fyller år närmaste dagarna.
  18. Klicka och ring direkt till alla kontakter och medarbetare i mobilappen.
  19. Skicka SMS till kontakter och medarbetare i mobilappen.
  20. Personnummer på kontaktpersoner.
  21. Sortera löneunderlag efter namn eller anstnr.
  22. Möjligt att stänga av synkronisering av projekt mot ekonomisystemet.
  23. Nu synkas även interna projekt mot Fortnox och Visma.
  24. Lägg till alla medarbetare samtidigt i ett projekt.
  25. Planering av interntid i resursplaneringen.

Utvecklingen fortsätter – Just nu håller vi bland annat på med:

  • Helt nytt och väldigt omfattande rapport-paket. Oavsett om du vill ha rapport över försäljning, projekt, order, ärenden, planering, tidrapportering, löner, medarbetare är vi säkra på att vi kommer kunna göra dig väldigt nöjd med våra nya PDF-rapporter. Kommer att levereras i tre etapper, med start om någon vecka. 
  • Vi har börjat skissa på hur vi ska lösa kalender- och kontakt-synkronisering för alla er med Google- och Office365 / Microsoft Exchange. Självklart ska de uppgifter man skapar i Blikk visas i den ”vanliga” kalender också – oavsett det är Outlook, Mac, Android, iPhone mm. Det kommer också gå att per automatik få in kontaktuppgifter till alla medarbetare och utvalda kunder/kontakter.

Vad gör vi sen?

Det är Ni kunder som bestämmer vart den fortsatta Blikk-resan tar vägen. Därför är vi alltid uppriktigt intresserade av Er feedback om vad vi kan göra bättre. Vad skulle Du vilja förbättra i Blikk? Maila oss på info@blikk.hemsida365.se

Behöver du hjälp?

Vår support är kostnadsfri och vi finns till hands vid frågor och funderingar. Allra enklast är att maila till support@blikk.hemsida365.se men allra trevligast är att titta förbi på kontoret som ni hittar på Storgatan 48 i Piteå. Läs gärna mer på vår hemsida www.blikk.se.
Vi önskar en trevlig arbetsvecka!

//Blikk-teamet

Upptäck fördelarna med Blikk!