Notera att dessa nyheter och funktioner avser en äldre version av Blikk – Blikk Classic!
Sommaren har varit fantastisk även om vädret lämnat en del att önska. Hela Blikk-teamet har haft långa och härliga semestrar, och även om supporten varit bemannad varje dag har stora delar kunnat skötas via den smidiga Blikk-mobilappen. Har du inte testat den ännu så gör det!
Vi har bestämt oss sedan länge, Blikk ska vara den snabbaste och enklaste vägen till en helt papperslös administration – och vi tycker det är fantastiskt att så många av er hänger på i vår jakt på digitalisering av tidrapporter, kvitton, följesedlar, leverantörsfakturor, arbetsorder, projekt mm.
Ikväll har vi levererat vår största uppdatering hittills – och vi har inga som helst tankar på att slå av på takten. Vår gemensamma resa har bara börjat…
Nyheter i Blikk 1.21
Hemkomstkontroll
Nu kan Blikk hålla reda på att personalen kommit hem säkert och tryggt från sitt arbete. Skulle utcheckningstiden passera det klockslag ni angivt för den aktuella dagen eller perioden skickas ett larm via SMS till arbetsledningen med länk till en karta och senast kända position.
Ekonomisk uppföljning av Projekt och Order
Projekt-ekonomi-fliken har fått ett utseendemässigt lyft och nu har det blivit både enklare och tydligare att följa ekonomin. Här kan du skapa budget/kalkyl och följa denna mot det faktiska utfallet. Nu finns det också en ekonomi-flik på varje order där alla intäkter och kostnader presenteras översiktligt tillsammans med resultatet. Där återfinns också alla följesedlar, kund- och leverantörsfakturor. Längst ned i mailet hittar du ett par bilder på hur det ser ut.
Direktfakturering av Order
Nu går det att fakturera en order direkt från den nya ekonomifliken. Fakturering kan göras av alla administratörer, men också av projektledare och order-ansvarig.
Ny mall för faktura/fakturaunderlag
Den nya mallen innehåller enbart totalsummor för till exempel Arbete, Resor och Artiklar. Denna mall kompletterar de befintliga detaljerade och grupperade per medarbetare eller datum.
Spara rader på Faktura/fakturaunderlag
När man i samband med fakturering tar bort en rad från urvalet får man numera frågan om man vill fakturera raden senare, eller om de ska markeras som fakturerad. Detta gäller enbart det detaljerade fakturaunderlaget.
Ändra kund och kontakt på Order och Projekt
Ni är många som efterfrågat denna möjlighet och nu kan man ändra kund och kontakt på både order och projekt även om det är pågående och oavsett om det delfakturerats, slutfakturerats eller inte fakturerats alls.
Artikelregistret
Vi har kompletterat det befintliga artikelregistret med möjlighet att inaktivera artiklar. Det innebär att de finns kvar, men att det inte längre går att lägga till på ordrar. Vi har också byggt ut registret med möjlighet att ange tillverkare samt EAN-kod (den senare hämtas per automatik från Fortnox för er som använder detta som ekonomisystem).
Ansvarig säljare per Order
Vi har byggt ut order med ”ansvarig säljare”. Denna följer med per automatik om man skapar ordern från en vunnen affärsmöjlighet/offert och gör att säljaren därmed får åtkomst till Ekonomi-fliken på ordern. I framtida uppdateringar av Blikk kommer det finnas uppföljningsmöjliheter att se säljarens TB och TG för dessa ordrar.
Fler referens-fält på Order
Vi passade också på att tillmötesgå er som önskat ange ”vår referens”, ”er referens”, ”märkning”, ”fakturareferens” och ”fakturatext” på order.
Kvitton och Utlägg
Fler och fler har upptäkt fördelarna med att använda Blikks mobilapp för att fota kvitton och därefter bokföra dem direkt mot Fortnox och Visma. För att göra det tydligare har vi delat upp Utlägg (som alltså ersätts på lönen) och Kvitton (som bokförs som egna verifikat) på separata flikar. Nu är det också möjligt att kostnadsföra kvitton och utlägg mot projekt även om de inte ska vidarefaktureras.
Notifiering vid nya ärenden
Nu är det möjligt att ange en, eller flera, epost-adresser som skall notifieras när det inkommer nya kundärenden. Denna inställning återfinns under administration/ärenden.
Massor av mindre förbättringar och uppdateringar, ex
- Alla administratörer kan nu attestera och låsa tidrapporter
- Resursplanering visar om man är bokad på annat
- Möjligt att resursplanera även frånvaro
- Order-utskrift innehåller namn och kontaktuppgifter till externa kontakter
- Nya rapporter för medarbetare
- Kundchatt under hjälp-fliken
Nästa vecka
…hittar ni oss på mässan Load Up i Boden där vi hjälper maskin- och entreprenadföretag till en enklare, roligare och lönsammare vardag. Vi delar ut gratisbiljetter och håller i en spännande tävligt. Läs mer på vår Facebook-sida,
Visste ni att vi bjuder alla våra betalande kunder på en gratis uppstartstimme? Där kan vi gå igenom er setup, berätta om våra bästa tips, och ge er de bästa förutsättningarna för att på egen hand ta nästa steg mot en papperslös tillvaro. Vi har också andra uppstartsalternativ som inkluderar utbildning, integrationer med andra system och totalansvar vid införande. Maila till info@blikk.hemsida365.se för tidsbokning.
Vi önskar er alla en riktigt spännande och papperslös höst. Ni kommer snart höra från oss igen, vi har fler spännande och bra nyheter på gång.
//Blikk-teamet
Ekonomifliken på Projekt
Ekonomifliken på Order