5 tips på vägen till ett pappersfritt kontor!

Många kontor är fulla av nedklottrade anteckningsblock, pärmar, stora skrivare och buntar med kopieringspapper. Genom att jobba för att bli papperslösa kan ert företag både bidra till att spara på miljön, minska kostnader och arkivutrymmen samt effektivisera administrationen. Men vad kan ni göra för att börja minska pappershögarna? Vi ger er några tips på vägen!

 

  1. Minska antalet onödiga utskrifter och skriv bara ut det som är absolut viktigast och kan behöva finnas som en fysisk papperskopia. Scanna och spara istället fysiska dokument elektroniskt – det sparar både utrymme och gör det lättare att snabbt hitta viktiga dokument.
  2. Använd digitala tjänster i molnet för att ladda upp, dela dokument och samarbeta med dina kollegor. Då finns de alltid tillgängliga oavsett var ni än befinner er!
  3. Använd en digital signeringstjänst för att få viktiga signaturer på t ex avtal, ordrar och offerter, då har ni ett digitalt original och slipper posta viktiga dokument fram och tillbaka.
  4. Samla alla uppgifter, anteckningar och to-dos i ett digitalt system istället för i anteckningsblock och på post-its, på så sätt är det lättare att säkerställa att ingenting faller mellan stolarna eller tappas bort.
  5. Skicka fakturor via e-post till era kunder, då kan ni både säkerställa att de kommer fram i tid samtidigt som ni kan reducera portokostnader. Spana in fler tips för att minska betalningstiderna och öka lönsamheten.

 

> Rickard tipsar – så kan du underlätta avtalshanteringen med Blikk

Upptäck fördelarna med Blikk!

Relaterade artiklar

Projektmetoder

BLOGG

5 nackdelar med tidrapport på papper

Tidrapportering på papper leder bland annat till ökad administration och minskad insikt i verksamheten. Här berättar vi mer om hur ditt företag kan dra nytta av digital tidrapportering.

Jobba med projektplanering

BLOGG

9 tips för en smidigare utläggshantering

Företag har mycket att vinna på att effektivisera sin utläggshantering. Men hur lyckas man egentligen med detta? Här är nio tips som gör utläggshanteringen smidigare.

Webbinarier

BLOGG

Har du koll på de olika avtalstyperna?

Som företagare är det vanligt att man ingår avtal. Men vad innebär egentligen detta? Och vilka avtalstyper finns det? Här reder vi ut alla frågetecken kring avtal.

Några av våra supernöjda Blikk-kunder

JDG revision
Rockstore Engineering
Elite Accounting
Mero Rekrytering