– Med automatiserade flöden kan vi jobba mer proaktivt med våra kunder, säger Linda Asplund, byråchef på Norengs Redovisning i Gävle.
Papper, pärmar och fysiska kvitton. Fördröjd redovisning och rapporter som släpar. Den traditionella formen av redovisning har åldrats snabbt under pandemin. Samtidigt har digitala revisioner på distans – som i branschen kallas ”remote” – blivit vanligare.
– Pandemin har påskyndat digitaliseringen i vår bransch, det är tydligt, säger Linda Asplund, byråchef. Många som skjutit digitaliseringen framför sig har nu fått rivstarta – det gäller både byråerna och deras kunder.
Fler nystartade byråer
Enligt Srf konsulterna – branschorganisation för redovisnings- och lönekonsulter – har över 1 000 nya byråer startat 2020, en ökning med 7 procent jämfört med 2019. En förklaring är den viktiga rådgivning som branschen levererat till näringslivet under det speciella pandemiåret, enligt Srf.
Jobbar med färska månadsrapporter
Företag med en pressad och starkt förändrad ekonomi – kanske med olika skattefinansierade coronastöd – får ofta ett större behov av kvalificerad rådgivning.
Linda Asplund, byråchef, instämmer.
– Med ett digitalt arbetssätt kan vi vägleda våra kunder mer proaktivt och effektivt. Vi jobbar med redovisning i automatiserade flöden som ger aktuella månadsrapporter. Det gör att vi kan lägga mer fokus på rådgivning och att blicka framåt. Om vi till exempel samarbetar med en restaurang kan vi dag för dag följa hur deras försäljning går – det har varit väldigt viktigt för många företag under pandemin.
Enklare redovisning för nya företag
Inte minst nystartade företag har mycket att vinna på digital redovisning, anser Linda Asplund:
– Har du jobbat med ditt företag i 20 år har du en erfarenhet som kan vägleda dig bättre. Men är ditt företag nytt behöver du aktuella rapporter. Vi satt nyligen med ett nystartat företag som idag inte vet resultatet för november förra året – då blir det svårt att fatta rätt beslut.
Norengs Redovisning startade sin interna digitaliseringsresa med att byta till Fortnox hösten 2017 och började använda Blikk för uppdragshantering och tidsredovisning året därpå. Idag är hela verksamheten digitaliserad.
Läs mer här om hur Norengs Redovisning använder Blikk
Skräddarsytt stöd för redovisningbyråer
Blikk lanserade Blikk Byrå, ett molnbaserat byråstöd för redovisningsbyråer, hösten 2019.
– Vi hade i flera år sett allt större efterfrågan från byråer som söker digitala verktyg – både för att effektivisera sin egen administration och underlätta samarbetet med kunderna. Genom att digitalisera sina arbetssätt får byråerna inte bara total kontroll över verksamheten. Det frigör också mer tid för rådgivning och fördjupade kundsamarbeten, säger Mikael Gramer, produktansvarig på Blikk.
Portal där byrå och kund kan samarbeta
Blikk Byrå hjälper byråerna att minska manuell hantering och få koll på bland annat uppdrag, tidredovisning, kvitton, fakturering och löneunderlag.
– Det ingår också en partnerportal där byrån enkelt och effektivt kan samarbeta med sina kunder. Här kan de bl a bjuda in och samarbeta med sina kunder, dela dokument och hämta ut kompletta löneunderlag för vidare bearbetning i lönesystenet berättar Mikael Gramer.
Vill du mer om hur Blikk kan hjälpa dig som redovisningsbyrå? Kontakta oss och boka en demo.
Upptäck fördelarna med Blikk Byrå!
Relaterade artiklar
BLOGG
Ny studie: Hög kundnöjdhet inom redovisningsbranschen
Kunderna är mycket nöjda med sina leverantörer inom redovisningsbranschen, enligt SKI. Men vilka är egentligen framgångsfaktorerna bakom detta?
BLOGG
Blikk erbjuder komplett byråstöd kostnadsfritt till små byråer
Blikk erbjuder nu det molnbaserade byråstödet Blikk Byrå (Free) helt kostnadsfritt och utan tidsbegränsning för mindre byråer.
BLOGG
Hur digitaliserad är redovisningsbranschen?
Vi tar pulsen på redovisningsbranschen med hjälp av några aktörer som lyckats med digitaliseringen – och tagit steget från redovisare till rådgivare.