Jobbar du i sommar? Här är tipsen som kan göra jobbveckorna mer intressanta och meningsfulla.
Om du jobbar under sommaren har du kanske fullt upp. Men för många är de här veckorna lite lugnare, med färre mejl, deadlines och möten – och ett bra tillfälle att passa på att ta tag i saker som annars blir liggande. Här är några tips:
1. Gör en digital storstädning
När det är full fart på jobbet hinner man kanske inte hålla efter den digitala miljön och den blir stökig, vilket kan störa jobbflödet. Släng gamla mejl, filer, filmer och annat du inte behöver och som tar onödig kraft från datorn. Rensa bokmärken i webbläsaren, städa skrivbordet och skapa genvägar till sådant du använder ofta. Använder du Blikk kan det vara läge att städa lite där också, kanske arkivera gamla projekttavlor eller se över företagets licenser? Har alla medarbetare rätt licens? Någon som slutat vars licens ni ska säga upp, eller någon som kan få utökat ansvar och uppgraderad licens?
2. Testa Blikk gratis
Känns det ibland som att du och dina medarbetare sitter på varsin ”digital ö” och jobbar? Ni kanske har privata checklistor, projektbeskrivningar och kundlistor som ni inte delar? Och flera olika digitala system för företagets administration, som tidrapportering och fakturering? Med Blikk kan ni enkelt komma igång med ett komplett digitalt affärsflöde och en gemensam digital värld. Du kan testa Blikk utan kostnad. Klicka runt i systemet, det är sömlöst och intuitivt, och få idéer om hur ni skulle kunna använda det.
Läs mer: Vad är ett affärssystem och varför behöver jag ett?
3. Se över företagets webbnärvaro
Webbplatsen och sociala medier är företagets ”skyltfönster” och det första mötet med nya kunder. Ändå sjunker de här delarna förvånansvärt ofta långt ner på priolistan, kanske särskilt på mindre företag. Passa på att ta tag i dessa skyltfönster nu när det är lugnt på jobbet. Kanske är det dags att se över bilder, samt skapa en tydlig plan och strategi för ert innehåll? Någon annan som är ansvarig? Räkna med att personen uppskattar att du kommer med förslag och kanske till och med färdiga lösningar.
Tips från Blikk-teamet! Jobba med Kanban-metoden för att strukturera upp alla era to-dos för sociala medier eller skapa en innehållsplan på ett tydligt och överskådligt sätt.
4. Hur kan ni jobba smartare digitalt?
Läs ikapp på Blikk-bloggen. Ta del av tips, guider och inspiration. Hur kan ni jobba mer effektivt med tidrapportering, projektplanering och resursplanering till exempel? Företag som kommit långt digitalt är både mer lönsamma och anses vara mer attraktiva arbetsplatser, visar undersökningar (till exempel ”Telias digitala index”, där medarbetare och chefer på svenska företag intervjuas varje år).
Läs mer: Trött på krånglig admin och projekthantering? Här är tekniken som ger dig stenkoll på projekten
5. Ge dig själv en bra onboarding
Vi pratar ofta om vikten av en bra onboarding för nya medarbetare. Hur kan du ge dig själv en onboarding som gör dig mer inspirerad och motiverad inför hösten? Har du använt friskvårdsbidraget? Om ej kanske du ska unna dig en massage eller liknande? Kan du boka in en intressant kurs? Hitta också enkla sätt att belöna dig – som en glass i solen med en kompis efter varje klarad deadline.
Upptäck fördelarna med Blikk!
Relaterade artiklar
BLOGG
5 tips för att minska betalningstiderna och öka lönsamheten
Här delar vi med oss av en handfull tips som hjälper dig att minska betalningstiderna och öka lönsamheten!
BLOGG
Så lyckas du med uppföljningen av dina projekt
Här berättar vi mer om varför projektuppföljningen är viktig samt hur du går tillväga för att lyckas med detta moment.
BLOGG
9 tips för en smidigare utläggshantering
Företag har mycket att vinna på att effektivisera sin utläggshantering. Men hur lyckas man egentligen med detta? Här är nio tips.