Tack vare dagens digitala medier finns det fler möjligheter än någonsin tidigare att attrahera nya kunder och få ett försprång gentemot dina konkurrenter. Albin Sandberg, content & SEO-ansvarig på Blikk, berättar hur du kan nyttja digitala kanaler för att hitta nya kunder till din redovisningsbyrå!
Så kan du nå ut till nya potentiella kunder
Som tidigare nämnts finns det idag otaliga kanaler och marknadsföringsstrategier för den som vill nå ut till nya potentiella kunder. Här hittar du några av de mest effektivaste:
1. Köp sökannonser på Google
Visste du att Google visar två olika typer av sökresultat när man gör en sökning på deras sökmotor? Sökannonser, som man betalar för, och organiska sökresultat, som man inte betalar för.
Ett av de enklaste och snabbaste sätten att nå ut till potentiella kunder är att köpa sökannonser på Google. Detta görs via verktyget Google Ads och fungerar på så sätt att du budar på särskilda sökord som du vill att dina annonser ska synas på.
Du kan exempelvis buda på ord som är kopplade till de tjänster som du erbjuder:
- Hjälp med bokföring
- Hjälp med bokslut
- Hjälp med deklaration
Men även ord som är kopplade till ditt företag och ort:
- Redovisningsbyrå Stockholm
- Redovisningsbyrå Göteborg
- Redovisningsbyrå Umeå
Du betalar sedan en kostnad per klick, vilket med andra ord innebär att du betalar varje gång någon klickar på din annons. Hur mycket du är tvungen att betala per klick kan variera kraftigt, från några få kronor upp till hundratals kronor. Det som avgör den slutgiltiga klickkostnaden är:
- Kvalitén på annonserna
- Kvalitén på landningssidan
- Hur många andra som budar på sökordet i fråga
Annonseringen fungerar likt en budgivning, vilket innebär att ju fler aktörer som budar på ett specifikt sökord, desto högre blir klickkostnaden. Givetvis har du möjlighet att sätta en budgräns där du anger hur mycket du är villig att betala som mest för ett klick.
En av de stora fördelarna med att köpa sökannonser på Google är att du snabbt kan komma igång och nå ut till potentiella kunder som aktivt söker efter tjänster likt dina. Nackdelen är såklart att du måste betala varje gång någon klickar på din annons, vare sig de blir kunder eller inte.
2. Öka din synlighet på Googles organiska träfflista
Som tidigare nämnts behöver du däremot inte köpa annonser för att synas på Google. Under annonserna återfinns nämligen resultat från den organiska träfflistan, där alla webbplatser har möjlighet att synas.
Vilken position en hemsida får i träfflistan beror på en mängd olika faktorer såsom användarvänlighet, laddningstider och relevans beträffande innehållet. Googles målsättning är att alltid presentera de mest relevanta webbsidorna baserat på sökfrågan.
När man arbetar med att öka sin synlighet i Googles organiska träfflista kallas det för sökmotoroptimering (SEO). Detta är en hel vetenskap i sig, men det finns faktiskt några grundläggande saker som du kan tänka på för att förbättra din synlighet på Google:
- Skapa unika landningssidor för alla dina tjänster
- Beskriv dina tjänster och erbjudanden så detaljerat som möjligt
- Skriv och publicera artiklar som är relevanta för potentiella och nuvarande kunder
- Se till att din hemsida är mobilanpassad – du kan testa om den är mobilanpassad via Googles Mobilvänlighetstest
- Komprimera stora och tunga bilder med verktyg som tinyJPG
Du hittar ännu fler tips i Googles nybörjarguide för sökmotoroptimering.
3. Gör en profil på Google My Business
Utöver sökannonser och organiska sökresultat finns det ett tredje sätt att synas på Google – via Google My Business. Genom att skapa en företagsprofil på Google My Business har du möjlighet att kommunicera med potentiella kunder via sök och kartor.
Att sätta upp en företagsprofil på Google My Business är dessutom helt gratis!
4. Skicka nyhetsbrev
När du väl har börjat få in potentiella kunder på din webbplats kan du uppmana dem till att skriva upp sig på ditt nyhetsbrev. Detta är ett effektivt sätt att bibehålla kontakten med både potentiella och nuvarande kunder. Det gäller dock att tänka till när du skickar ut nyhetsbrev – överös inte mottagarna med enbart reklam, utan försök att tillföra något värde!
Tänk på att e-postadresser räknas som personuppgifter. Det innebär att alla mejlutskick omfattas av EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Du måste därför följa förordningens principer, vilket bland annat betyder att du måste informera de registrerade om hur deras personuppgifter hanteras.
5. Gör filmer och webbinarier
Ett annat tips för att nå ut till potentiella kunder är att kommunicera mer visuellt, exempelvis genom att göra filmer som laddas upp på Youtube eller att hålla i digitala webbinarier på plattformar som Livestorm. Även här är det fördelaktigt att inte överösa med reklam, utan att i första hand fokusera på innehåll som tillför värde för dina potentiella och befintliga kunder!
Hjälper du företag med deklarationer skulle du exempelvis kunna göra en film eller hålla i ett webbinarie där du berättar mer om vilka datum som olika deklarationer ska skickas in och vad som är viktigt att tänka på i samband med detta.
6. Nätverka på LinkedIn
LinkedIn är ett professionellt nätverk som används av nästan 3 miljoner svenskar. Genom att nätverka med såväl befintliga som nya kontakter kan du komma i kontakt med företagare som är i behov av de tjänster som du och din byrå kan erbjuda.
7. Skaffa bra referenskunder
Att kunna visa upp framgångsrika kundcase på er hemsida är viktigt för att ingjuta förtroende och ge ökad förståelse för hur din byrå kan lösa utmaningar och uppvisa ett gott resultat.
8. Använd sociala medier
Innehållet som du skapar – artiklar, filmer, webbinarier och kundcase – kan med fördel återanvändas i dina sociala medier, där det kan spridas till nya potentiella kunder och öka varumärkeskännedomen.
9. Annonsera på lokala och regionala nyhetssajter
För att nå ut till potentiella kunder i ditt närområde kan det vara effektivt att annonsera på lokala och regionala nyhetssajter. Här finns det vanligtvis flera alternativ att välja mellan. Du kan exempelvis synas via banner-annonser, som visas på diverse platser på sajten och fungerar bra när du vill öka varumärkeskännedomen.
Ett annat alternativ är att köpa native-annonser, vilka liknar tidningens redaktionella innehåll. Den stora fördelen med dessa annonser är att de kan skapa större uppmärksamhet och engagemang än exempelvis banners.
Upptäck Blikk Byrå – det smarta byråstödet
För redovisningsbyråer och konsulter har vi utvecklat Blikk Byrå, ett molnbaserat byråstöd som är skräddarsytt för de behov som finns i redovisningsbranschen. Här kan du som byrå hantera uppdrag, bevakningslistor, tidredovisning, kvitton, faktura- och löneunderlag. Via den kostnadsfria partnerportalen kan du dessutom underlätta samarbetet med dina kunder.
Medlemmar i FAR och Srf Konsulterna får en tidsbegränsad rabatt på licenskostnaderna i Blikk Byrå. Mindre byråer med upp till två användare kan använda all funktionalitet, helt kostnadsfritt!
Upptäck fördelarna med Blikk Byrå!
Relaterade artiklar
BLOGG
Ny studie: Hög kundnöjdhet inom redovisningsbranschen
Kunderna är mycket nöjda med sina leverantörer inom redovisningsbranschen, enligt SKI. Men vilka är egentligen framgångsfaktorerna bakom detta?
BLOGG
Effekt av pandemin: Ökat tryck på redovisningsbranschen
Under 2020 startade rekordmånga nya redovisningsbyråer i Sverige. En annan trend är att allt fler företag efterfrågar digital redovisning och rådgivning.
BLOGG
Blikk erbjuder komplett byråstöd kostnadsfritt till små byråer
Blikk erbjuder nu det molnbaserade byråstödet Blikk Byrå (Free) helt kostnadsfritt för mindre byråer med 1-2 anställda.