Visste du att krånglig administration är en av de främsta bidragande orsakerna till att chefer och ledare byter jobb? Det visar forskning från Lunds Universitet. Här kikar vi närmare på resultatet från undersökningen – och delar med oss av tips som underlättar administrationen!
Administrativa uppgifter minskar motivationen
Under åren 2007–2008 följde forskare vid Lunds Universitet ett 50-tal svenska chefer för att dokumentera deras arbetsförhållanden och karriärutveckling. Mer än ett decennium senare, år 2019, följde forskarna upp hur det gått för cheferna. Resultatet? Det visade sig att nästan hälften av cheferna hade lämnat sin tjänst.
Forskningen nämner flera bidragande orsaker till karriärbytena, men en av de allra främsta kan härledas till krångliga administrativa uppgifter, som visat sig minska motivationen hos cheferna som deltog i undersökningen.
De medverkande cheferna är däremot inte ensamma om att känna såhär kring administrationen – en rapport från YouGov har konstaterat samma sak.
3 tips för att underlätta administrationen
Nedanför har vi samlat tre tips som hjälper dig att minska tiden som du lägger på administrativa uppgifter:
1. Skaffa ett smart system för tidrapporteringen
Att jaga in tidssedlar, kvitton och rätt underlag inför faktureringen och lönekörningen, kan vara både tids- och energikrävande. För att slippa detta problem och spara såväl tid, energi och pengar, kan du med fördel skaffa ett smart system för tidrapportering!
Med Blikks tidrapporteringssystem slipper du jaga in allt underlag som krävs i samband med fakturering och lön. Medarbetarna tidrapporterar enkelt via datorn eller mobilappen mot särskilda projekt, arbetsordrar eller särskilda uppgifter. De kan även redovisa kvitton, utlägg och resor.
När alla tidrapporter, resor och utlägg är godkända av attestansvarig går det att skapa en komplett lönefil för export till lönesystem som t ex Visma Lön, Fortnox Lön, Flex Lön och Flex Payroll, Kontek Lön, Crona Lön, och Hogia Plus Lön. Tack vare smarta integrationer går det även att skicka ut fakturor via ekonomisystem som Fortnox, Visma eEkonomi, Visma Administration och Björn Lundén.
Läs mer: Fem goda anledningar att digitalisera företagets hantering av kvitton
2. Effektivisera utläggshanteringen
Som tidigare nämnts kan det vara en hel del jobb med att samla in och redovisa utlägg. För att spara tid och energi bör du därför effektivisera utläggshanteringen. Hur du lyckas med detta kan du läsa mer om i vår tidigare artikel med nio tips för en smidigare utläggshantering!
3. Skaffa ett system som underlättar projekthanteringen
Faktureringen och lönekörningen är däremot inte det enda som kan vara överväldigande att administrera. Även projekt kan vara en riktig tids- och energibov. För att underlätta detta moment bör du skaffa ett projektverktyg.
Med Blikk får du ett kraftfullt projekthanteringssystem som ger dig full kontroll över alla kommande, pågående och avslutade projekt. Den överskådliga projekttavlan, som bygger på Kanban-metoden, gör det enkelt att skapa listor och uppgifter i ett projekt, tidrapportera mot uppgifterna, följa hur arbetet går enligt uppsatt tidsplan samt samarbeta med övriga medlemmar i organisationen.
Utöver detta har du möjlighet att följa projektets kostnader i realtid samt skapa projektrapporter som sammanfattar all viktig historik som krävs för att göra en utförlig projektutvärdering. Eftersom Blikk samlar alla dessa funktioner på ett och samma ställe, slipper du onödigt dubbelarbete och sparar värdefull tid!
Läs mer: Så lyckas du med konsten att leda framgångsrika projekt
Minska administrationen med Blikk
Blikk är ett flexibelt system som hjälper ert företag att minska administrationen, spara tid och öka lönsamheten. Systemet används dagligen av tusentals användare inom många olika branscher som IT, bygg och hantverk, entreprenad, kommunikation och redovisning. Bli en av dem, du också!
Upptäck fördelarna med Blikk!
Relaterade artiklar
BLOGG
2021 – ännu ett rekordår för svenskt nyföretagande
Under 2020 startades rekordmånga nya företag i Sverige. Ett rekord, som trots coronapandemins fortsättning, trumfades redan nästkommande år.
BLOGG
Så blir du bättre på att prioritera dina arbetsuppgifter
Här delar vi med oss av en handfull tips som hjälper dig att prioritera rätt, så att du minskar stressen och får mer gjort!
BLOGG
Kommunikativt ledarskap – för dig som vill bli en bättre chef
Genom att anamma ett kommunikativt ledarskap kan du bli ännu bättre på att engagera dina medarbetare och nå de uppsatta målen!