Undersökning: De flesta småföretagare kan inte ta 4 veckors semester

De flesta småföretagare kan inte ta fyra veckors semester

Sommaren är i full blom och de flesta svenskar njuter just nu av sin minst fyra veckor långa semesterledighet. För många av landets småföretagare är verkligheten däremot en annan, enligt en undersökning från organisationen Företagarna.

– När resten av Sverige kopplar på semesterhjärnan så fortsätter hjulen i landets småföretag att snurra. Inom vissa branscher är tempot till och med högre nu än under resten av året, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

 

Företagare har svårt att ta ledigt

Enligt semesterlagen har anställda rätt att ta ut fyra veckors sammanhängande ledighet under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Men när majoriteten av svenskarna går på sin efterlängtade semester fortsätter många av landets företagare att arbeta.

82 procent av de småföretagare som deltagit i Företagarnas panelundersökning uppger att de inte har möjlighet att ta fyra veckors sammanhängande semester under sommaren. Varannan företagare vittnar dessutom om att de aldrig kan vara helt ledig från arbetet under sin semester.

– Oavsett hur mycket hängmattan lockar så är rollen som företagare är inget du kan logga ut från. Även under sommarmånaderna ska offerter räknas på och löner betalas ut, säger Günther Mårder.

 

Uppgifter som tar upp företagarnas tid

Enligt undersökningen är det huvudsakligen dessa arbetsuppgifter som upptar småföretagarnas tid under sommaren:

  • Jobbmejl – 88%
  • Administration – 78%
  • Jobbrelaterade telefonsamtal – 69%
  • Kontakt med kunder – 59%
  • Planera verksamheten – 41%
  • Sköta företagets drift fast från annan plats – 38%
  • Kontakt med andra inom företaget – 28%
  • Marknadsföring – 22%
  • Personalfrågor – 14%
  • Kompetensutveckling – 14%
  • Annat – 5%

 

Minska administrationen med Blikk

Administrativa uppgifter tar upp mycket av en företagares tid. Med Blikks smarta funktioner har småföretagare möjlighet att minska administrationen och spara värdefull tid som bland annat kan användas till välförtjänad ledighet. Tidredovisning, löne- och fakturaunderlag, projekthantering, uppgiftshantering samt semester- och resursplanering är bara några av de moment som kan underlättas med hjälp av Blikk!

Upptäck fördelarna med Blikk!

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Jobba med projektplanering

BLOGG

Så lyckas du med konsten att leda framgångsrika projekt

Att planera och genomföra framgångsrika projekt kan vara lättare sagt än gjort. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas med detta!

Projektmetoder

BLOGG

Krånglig administration bidrar till att chefer byter jobb

Forskning visar att krånglig administration är en av de främsta orsakerna till att chefer byter jobb. Vi tittar närmare på företeelsen!

Projektplanering

BLOGG

Kommunikativt ledarskap – för dig som vill bli en bättre chef

Genom att anamma ett kommunikativt ledarskap kan du bli ännu bättre på att engagera dina medarbetare och nå de uppsatta målen!