Har du startat ett eget konsultföretag är det viktigt att snabbt få in dina första kunder. Något som kan vara lättare sagt än gjort. Här delar Albin Sandberg, content & SEO-ansvarig på Blikk, med sig av sina bästa tips för att hitta kunder som konsult!
Så kan du få nya uppdrag som egen konsult
Framväxten av sociala medier och andra digitala kanaler har medfört att det idag finns fler möjligheter än någonsin tidigare att få nya konsultuppdrag. Här hittar du några av de effektivaste sätten att nå ut till potentiella kunder:
1. Bygg ditt personliga varumärke på sociala medier
Ett av de mest effektiva sätten att attrahera nya kunder är att bygga upp ditt personliga varumärke, det vill säga etablera dig som en export inom ditt område. Detta är något som tar tid och bör därför ses som en del av din långsiktiga marknadsföringsstrategi.
För att bygga upp ett starkt personligt varumärke kan du med fördel:
- Skapa ett konto på sociala medier som LinkedIn, Facebook, Instagram och Twitter.
- Se till att använda professionella bilder i dina profiler och glöm inte att lägga till omslagsbilder samt information om dig själv.
- Definiera vilken eller vilka tjänster du erbjuder. Här kan det vara fördelaktigt att vara så nischad som möjligt. Låt säga att du tillhandahåller konsulttjänster inom IT. Istället för att presentera dig som en IT-konsult skulle du kunna presentera dig som en expert inom C-sharp. De företag som är i behov av någon som kan C# kommer säkerligen att anlita en expert inom C-sharp framför en IT-konsult.
- Var aktiv och dela med dig av innehåll som kan spridas till potentiella kunder.
- Gilla och dela andra personers inlägg på sociala medier. Var även tillmötesgående om någon frågar om hjälp, exempelvis genom att skicka intressanta artiklar som kan hjälpa personen eller dela med dig av dina tankar om det är någonting som ligger inom ditt expertområde. På så sätt ser du till att hålla dig i personens närminne. Du vet aldrig när han eller hon har ett uppdrag eller får reda på ett uppdrag som skulle kunna passa dig.
2. Håll i digitala webbinarier
Att arrangera digitala webbinarier på plattformar som Livestorm eller Youtube är ett bra sätt att visa upp din expertis och nå ut till potentiella kunder. Eftersom det sker online kan alla som har en internetuppkoppling delta, vilket gör den möjliga spridningen större. Använd med fördel dina sociala kanaler för att sprida webbinariet till så många som möjligt!
Under webbinariet är det viktigt att inte överösa tittarna med reklam, utan fokusera istället på att leverera innehåll som kan tillföra värde.
Hjälper du företag med deklarationer skulle du exempelvis kunna göra en film eller hålla i ett webbinarie där du berättar mer om vilka datum som olika deklarationer ska skickas in och vad som är viktigt att tänka på i samband med detta.
3. Köp sökannonser på Google
Google är världens största sökmotor. Enligt statistik från Svenskarna och Internet använder 61 procent av svenskarna Google dagligen. Att ha en närvaro på Google är således ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder som aktivt söker efter de tjänster som du erbjuder.
När man gör en sökning på Google visas två olika typer av sökresultat. Sökannonser, som man betalar för, och organiska sökresultat, som man inte betalar för.
Ett av de enklaste och snabbaste sätten att skapa en närvaro på Google är att köpa sökannonser. Detta görs via verktyget Google Ads och fungerar på så sätt att du budar på särskilda sökord som du vill att dina annonser ska synas på.
Du kan exempelvis buda på ord som är kopplade till de tjänster som du erbjuder:
- Hjälp med bokföring
- Hjälp med C-sharp
- Hjälp med sociala medier
Men även ord som är kopplade till ditt företag och ort:
- Redovisningskonsult Stockholm
- IT-konsult Umeå
- Sociala medier konsult Göteborg
Du betalar sedan en kostnad per klick, vilket med andra ord innebär att du betalar varje gång någon klickar på din annons. Hur mycket du är tvungen att betala per klick kan variera kraftigt, från några få kronor upp till hundratals kronor. Det som avgör den slutgiltiga klickkostnaden är:
- Kvalitén på annonserna
- Kvalitén på landningssidan
- Hur många andra som budar på sökordet i fråga
Annonseringen fungerar likt en budgivning, vilket innebär att ju fler aktörer som budar på ett specifikt sökord, desto högre blir klickkostnaden. Givetvis har du möjlighet att sätta en budgräns där du anger hur mycket du är villig att betala som mest för ett klick.
En av de stora fördelarna med att köpa sökannonser på Google är att du snabbt kan komma igång och nå ut till potentiella kunder som aktivt söker efter tjänster likt dina. Nackdelen är såklart att du måste betala varje gång någon klickar på din annons, vare sig de blir kunder eller inte.
4. Öka din synlighet på Googles organiska träfflista
Som tidigare nämnts behöver du däremot inte köpa annonser för att synas på Google. Under annonserna återfinns nämligen resultat från den organiska träfflistan, där alla webbplatser har möjlighet att synas.
Vilken position en hemsida får i träfflistan beror på en mängd olika faktorer såsom användarvänlighet, laddningstider och relevans beträffande innehållet. Googles målsättning är att alltid presentera de mest relevanta webbsidorna baserat på sökfrågan.
När man arbetar med att öka sin synlighet i Googles organiska träfflista kallas det för sökmotoroptimering (SEO). Detta är en hel vetenskap i sig, men det finns faktiskt några grundläggande saker som du kan tänka på för att förbättra din synlighet på Google:
- Skapa unika landningssidor för alla dina tjänster
- Beskriv dina tjänster och erbjudanden så detaljerat som möjligt
- Skriv och publicera artiklar som är relevanta för potentiella och nuvarande kunder
- Se till att din hemsida är mobilanpassad – du kan testa om den är mobilanpassad via Googles Mobilvänlighetstest
- Komprimera stora och tunga bilder med verktyg som tinyJPG
Du hittar ännu fler tips i Googles nybörjarguide för sökmotoroptimering.
5. Samarbeta med andra
Ett annat bra sätt att få nya uppdrag är att skaffa en samarbetspartner som kompletterar dig. På så sätt kan ni förmedla kunder till varandra. Om du exempelvis är expert på att göra hemsidor skulle du kunna skaffa en samarbetspartner som är expert på att marknadsföra dessa på sociala medier.
Upptäck fördelarna med Blikk – det enkla affärssystemet
Blikk är ett flexibelt system som hjälper konsulter att minska administrationen, spara tid och öka lönsamheten. Med hjälp av Blikk har du möjlighet att arbeta i ett komplett affärsflöde, från offert till projekthantering och fakturering!
Upptäck fördelarna med Blikk!
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Så slapp konsultbolaget krånglig administration
Konsultföretaget Gravity hittade hem med Blikk. Här kan de i realtid följa upp sina projekt och sköta all administration.
BLOGG
7 tips för att tackla en lågkonjunktur som företagare
Sverige väntas gå in i en lågkonjunktur. Här hittar du sju tips som kan hjälpa dig att tackla ett tuffare företagsklimat.
BLOGG
Tips för en lyckad tidsplanering i dina projekt
Här delar vi med oss av flera konkreta tips som hjälper dig att lyckas med tidsplaneringen i dina kommande projekt.