Vad är break-even?
Break-even kan översättas till nollpunkt på svenska. När man pratar om break-even inom näringslivet syftar man vanligtvis på att ett företags intäkter och kostnader är lika stora, vilket innebär att man gör ett nollresultat (varken vinst eller förlust).
Mer om break-even
För dig som önskar mer djupgående information:
Varför vill man räkna ut break-even?
Företag vill ofta räkna ut vilken försäljningsvolym de måste ha för att uppnå ett nollresultat. Genom att ta reda på detta vet företaget hur många produkter de måste sälja för att täcka sina kostnader, men även hur mycket de måste öka försäljningen för att gå med vinst. Något som i sin tur kan utgöra ett viktigt underlag när man ska göra en budget och marknadsplan för ett specifikt räkenskapsår.
Det finns även andra goda anledningar till att man vill räkna ut när man når break-even:
- Det kan hjälpa företag att veta när de förväntas gå med vinst
- Det kan hjälpa företag att få insikter kring sina fasta och rörliga kostnader
- Det kan hjälpa företag att ta reda på om priset på deras produkter bör justeras
- Det kan hjälpa företag att besluta huruvida en produktlansering ska göras eller inte (om den förväntas bli lönsam eller ej)
Hur gör man en nollpunktsanalys?
För att beräkna när man når break-even gör man en så kallad nollpunktsanalys.
Break-even formel
Fasta kostnader ÷ (försäljningspris per produkt – rörelsekostnader per produkt) = break-even
VÅRA PRODUKTER
Blikk – det enkla affärssystemet
Blikk är ett flexibelt system som hjälper ert företag att minska administrationen, spara tid och öka lönsamheten. Boka demo eller testa gratis i två veckor.
BLOGG
Fördjupa dina kunskaper
Här kan du ta del av nyheter, tips och guider som berör Blikk, men även få inspiration och läsa mer om ämnen som tidrapportering, projekthantering och resursplanering.
GUIDE & FAQ
Lär dig mer om Blikk
Här hittar du både guider och FAQ:er om funktionaliteten i vårt system. Du hittar bland annat information som berör tidrapportering och kvittohantering i Blikk.