Sommaren smyger sig på och med den kommer både förväntan och stress över allt som ska göras innan semestern. Men oroa dig inte! Vi har tagit fram checklistan som gör att du kan checka ut från jobbet med gott samvete.
1. Se över dina uppgifter och projekt
I samband med att ledigheten närmar sig är det många som känner sig överväldigade av alla uppgifter som ska hinna slutföras. Inte minst om man arbetar i flera parallella projekt. Det bästa man kan göra i denna situation är att bilda sig en uppfattning om vad man förväntas göra och därefter prioritera bland sina uppgifter, vilket med Blikk är enkelt.
Genom att navigera till Mina uppgifter får du en god överblick av vad du förväntas göra i närtid:
2. Prioritera och delegera uppgifter
Under de sista jobbveckorna gäller det att prioritera de viktigaste arbetsuppgifterna, vilket exempelvis kan göras med en prioriteringsmatris. Använd med fördel etiketter och slutdatum i Blikks uppgiftstavlor för att markera de uppgifter som bör prioriteras och slutföras innan semestern:
Om det finns uppgifter som du inte hinner slutföra kan du enkelt delegera dessa till dina kollegor:
3. Lås tidrapporter och registrera utlägg
Innan du checkar ut bör du även se till att tidrapportera och registrera eventuella kvitton och utlägg:
4. Attestera tidrapporter och utlägg
Om du har eget attestansvar eller är attestansvarig för dina medarbetare, är det även viktigt att du attesterar alla tidrapporter och utlägg:
5. Sammanställ löneunderlag
Ansvarar du för lönekörningen räcker det inte enbart att attestera tid och utlägg, du måste även sammanställa alla löneunderlag och skicka över dem till ert lönesystem:
Psst… du vet väl om att du kan underlätta lönehanteringen ytterligare genom att bjuda in och samarbeta med din ekonomibyrå i Blikk? På så sätt kan din byrå granska allt underlag och exportera färdiga lönefiler på egen hand. Det är dessutom kostnadsfritt!
6. Skicka ut fakturor
Det är viktigt att ni får betalt för ert arbete. Ansvarar du för faktureringen bör du således förbereda och skicka ut fakturor för alla upparbetade timmar eller sålda produkter, så att inte kassaflödet påverkas negativt under sommaren.
I Blikk kan du enkelt sammanställa kompletta fakturaunderlag och skicka över dem till ert ekonomisystem för vidare behandling:
7. Ta ut och färdigställ rapporter
Förväntas du skicka in projektrapporter, ekonomiska rapporter eller andra dokument till din chef, ledningsgrupp eller någon extern intressent? Se då till att göra bort det innan ledigheten. Med hjälp av Blikks analys- och rapportverktyg kan du enkelt följa upp viktiga nyckeltal:
8. Aktivera autosvar på mejlen
Innan du checkar ut från kontoret är det viktigt att du aktiverar autosvar på mejlen, där det framgår hur länge du är ledig samt till vem man kan vända sig vid akuta frågor och ärenden.
9. Organisera din arbetsplats
När alla arbetsuppgifter är avklarade kan det vara en god idé att organisera och städa upp på skrivbordet. Att komma tillbaka till en städad arbetsplats ger dig en bra start på hösten!
Underlätta förberedelserna med Blikk
Struktur och planering är essentiellt för att förbereda dig inför den stundande ledigheten. Med Blikks molnbaserade affärssystem kan du samla flera av företagets viktigaste funktioner i ett system och därigenom få full koll på dina uppgifter, projekt, tidrapporter samt kvitton och utlägg.
Upptäck fördelarna med Blikk!
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Sommarlyssna: 8 underhållande poddar för företagare
Förena nytta med nöje i sommar. Lyssna på en roande podd som gör dig lite smartare och ger inspiration till jobbet i höst.
BLOGG
Så skapar du en resursplan för dina projekt
Här berättar vi hur du gör en resursplan som säkerställer att dina projekt slutförs i rätt tid och inom uppsatt budget.
BLOGG
7 tips när du ska återgå till arbetet efter semestern
Här har vi samlat sju tips som hjälper dig att komma tillbaka till dina dagliga rutiner efter sommarens semester.