Arbeta smartare med digitala checklistor

Digital checklista

I dagens snabbrörliga arbetsliv är effektivitet och noggrannhet avgörande. Upptäck hur digitala checklistor kan bli ditt hemliga vapen för att optimera arbetsflöden och prioritera dina uppgifter på ett effektivt sätt!

 

Fördelar med digitala checklistor

Det finns många goda anledningar till att anamma digitala checklistor i din vardag:

  • De är flexibla och kan anpassas efter dina förutsättningar och behov
  • De är enkla att komma åt oavsett var du är och vilken enhet du använder
  • De kan anpassas och justeras i realtid
  • De kan delas med dina kollegor
  • Det ger en ökad säkerhet

 

Skapa och använd digitala checklistor

Oavsett om du är hantverkare, IT- eller marknadskonsult kan digitala checklistor underlätta din vardag. De kan bland annat användas för:

  • Uppgifts- och projekthantering
  • Daglig eller veckovis planering
  • Uppföljning och kvalitetskontroll
  • Kundservice och support
  • Contentplaner

 

Uppgifts- och projekthantering

Om du arbetar i projekt kan du med fördel använda en digital checklista för att hålla koll på de olika delmomenten och uppgifterna som ska göras. Beroende på projektets omfattning kan du utforma listan på olika sätt.

Du kan med fördel använda uppgiftstavlan i Blikk för att skapa en checklista som passar dina förutsättningar och behov. Tavlan kan förses med en eller flera kolumner som i sin tur kan förses med uppgiftskort, vilket passar perfekt om du vill skapa en enklare checklista:

Uppgiftstavla

Du har även möjlighet att förse respektive kort med bland annat start- och slutdatum samt etiketter:

Samarbetar du med dina kollegor kan du dessutom lägga till dem i uppgiftskorten och lämna kommentarer för att underlätta samarbetet:

Samarbeta med kollegor i uppgifter

 

Daglig eller veckovis planering

Checklistor lämpar sig också utmärkt för att planera dina arbetsdagar och veckor. För detta kan du med fördel använda Mina uppgifter i Blikk, där du får en god överblick av vad som ska göras under den närmsta veckan:

Arbetar du i flera parallella projekt eller uppgiftstavlor är samtliga uppgiftskort som du är medlem i synliga. Du har möjlighet att komplettera enskilda dagar med nya uppgifter, men det finns även en kolumn för ej datumgivna uppgifter:

Ej datumsatta uppgifter i uppgitstavla

 

Uppföljning och kvalitetskontroll

Är du verksam inom exempelvis byggbranschen och genomför kvalitetskontroller efter varje utfört arbete, kan du med fördel använda en digital checklista för att standardisera kontrollerna och säkerställa att inget glöms bort.

Skapa en uppgiftstavla i Blikk och ge den ett lämpligt namn, exempelvis ”Kvalitetskontroll – Köksrenovering”. Förse sedan en kolumn med de punkter som ska kontrolleras och checka av dem under inspektionen:

Kvalitetskontroll checklista

Du kan enkelt nå dina uppgiftstavlor via mobilappen, vilket är perfekt för dig som ofta är på språng eller arbetar ute på fältet:

Kvalitetskontroll checklista mobilapp

 

Kundservice och support

På samma sätt som checklistor kan användas vid uppföljningar och kvalitetskontroller, kan de i vissa fall användas vid kundservice och support. Hanterar du exempelvis komplexa supportärenden som ofta har återkommande frågor och svar kan en checklista underlätta hanteringen av dessa.

 

Contentplaner

Arbetar du med marknadsföring planerar du mest troligt vilken typ av innehåll som ska publiceras i dina sociala medier eller på din företagsblogg. Med hjälp av en digital checklista kan du enkelt skapa en överskådlig contentplan och säkerställa att ingenting glöms bort att publiceras.

Använd uppgiftstavlan i Blikk och skapa en kolumn för varje månad på året. Förse sedan kolumnerna med kort som beskriver vilken typ av innehåll som ska publiceras när och checka av dem i samband med publicering:

Contentplan

 

Upptäck fler fördelar med Blikk

Blikk samlar företagets viktigaste funktioner i ett sömlöst affärsflöde, från sälj till projekthantering, resursplanering, tidrapportering, fakturering, lönehantering och analys, vilket minskar administrationen och skapar tid för det som ligger dig varmast om hjärtat!

Testa systemet gratis eller boka en demo så berättar vi mer om hur Blikk kan underlätta vardagen för just dig och ditt företag.

Upptäck fördelarna med Blikk!

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Återgå till arbete - normala rutiner

BLOGG

Så når du nya höjder med en effektiv projektstyrning

En effektiv projektstyrning kan vara skillnaden mellan ett lyckat och misslyckat uppdrag – här är tipsen för att lyckas.

Projektmetoder

BLOGG

Bekämpa tidstjuvar och skapa tid för viktigare uppgifter

Varje dag försvinner värdefull arbetstid till jobbets osynliga fiender – tidstjuvarna. Så här undviker du dem.

Jobba med projektplanering

BLOGG

Så lyckas du med konsten att leda framgångsrika projekt

Att planera och genomföra projekt kan vara lättare sagt än gjort. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas.