Tips för ökat välmående när du arbetar på distans

De flesta är överens om att distansarbete har blivit allt vanligare. Att arbeta på distans kan däremot medföra att man går miste om den ergonomiska arbetsmiljön och de sociala relationerna som finns på arbetsplatsen. Här delar vi med oss av sju tips som hjälper dig att öka ditt välmående när du jobbar hemifrån!

 

Hemmakontoret är här för att stanna

Hälften av Sveriges yrkesverksamma personer har jobbat hemifrån under coronapandemin, enligt statistik från Svenskarna och Internet. Majoriteten uppger även att de vill fortsätta med detta efter pandemins slut.

Undersökningen från Internetstiftelsen är inte den enda som tyder på att distansarbetet kommer att öka framöver. Det finns flertalet rapporter från bland annat Microsoft, Telia och Tele2 som alla ger samma svar: hemmakontoret är här för att stanna!

 

Fördelar och utmaningar med att jobba hemifrån

Att arbeta på distans innebär i stor utsträckning frihet under ansvar. En av de stora fördelarna med att jobba hemifrån är att du slipper lägga tid på resor, vilket ger mer tid till privatlivet, samtidigt som det kan bidra till en större flexibilitet i vardagen.

Risken med detta är däremot att gränsen mellan jobb och privatliv lätt suddas ut. Distansarbetet kan även medföra att du missar aspekter som är viktiga för ditt välmående. Det kan exempelvis handla om allt ifrån arbetsmiljön till de sociala aspekterna som finns på arbetsplatsen.

 

Så får du en bra arbetsdag på hemmakontoret

Här har vi samlat sju tips som hjälper dig att få en trivsam vardag när du arbetar på distans:

 

1. Skapa en separat arbetsplats

När du ska jobba hemifrån är det viktigt att du skapar en ordentlig arbetsplats som är avsedd för arbete. Det bästa alternativet är att förbereda ett separat arbetsrum där du kan arbeta fokuserat och ostört, trots att andra familjemedlemmar är hemma. Har du inte utrymme för detta kan köksbordet vara ett bra alternativ.

 

2. Tänk på ergonomin

Förutom att skapa en separat arbetsplats är det av största vikt att du prioriterar ergonomin. Risken för muskel- och ledvärk i exempelvis rygg, nacke och armbågar är annars stor. Använd gärna ett höj- och sänkbart skrivbord samt en kontorsstol, skärm, tangentbord, mus och tillhörande musmatta för att skapa en ergonomisk arbetsplats.

Har du inte tillgång till den rätta utrustningen kan du använda följande knep för att förbättra ergonomin:

  • Om skriv- eller köksbordet är för högt, så att du sitter med axlarna uppdragna, kan du sitta på en kudde för att komma högre upp

 

  • Om du använder en laptop och upplever att den är för långt ner, så att du måste böja nacken, kan du använda en bok eller liknande för att höja upp skärmen (detta förutsätter dock att du har tillgång till ett separat tangentbord)

 

  • Om du har ett behov av att stå upp och arbete, men saknar ett höj- och sänkbart skrivbord, kan du använda en strykbräda eller en byrå för att skapa en stående arbetsplats

 

3. Behåll dina rutiner

När man arbetar hemifrån är det lätt hänt att man ändrar sina morgonrutiner. Man sover lite längre, tar en senare frukost och börjar arbetsdagen i morgonrocken. Något som kan leda till att man tappar fokus. Försök därför att behålla samma rutiner som du har när du gör dig redo för en dag på kontoret!

 

4. Undvik vardagssysslor och andra distraktioner

I hemmet finns det mycket som lockar till annat än jobb. Det kan handla om allt ifrån tvättning och städning till blommor som behöver vattnas. Tar du tag i dessa sysslor under arbetstid är det lätt hänt att du tappar fokus från jobbet, samtidigt som gränsen mellan arbets- och privatlivet sakta men säkert suddas ut. Se därför till att undvika vardagssysslor och andra distraktioner när du jobbar.

Läs mer: Så balanserar du arbete och fritid

 

5. Ta pauser

Kortare pauser gör oss mer effektiva på jobbet och främjar såväl produktivitet som kreativitet. När du arbetar hemma får du däremot inte samma naturliga avbrott som på kontoret. Du vet, det där snacket med kollegorna vid kaffemaskinen och de dagliga fikarasterna.

Vid hemarbete kan det därför vara fördelaktigt att ha inplanerade pauser där du sliter dig från skärmen och gör något annat. Hämta en kopp kaffe eller gå ut och ta lite luft!

 

6. Träffa dina kollegor digitalt

Att bibehålla kontakten med dina kollegor är viktigt för det sociala och för att bevara teamkänslan i gruppen. Med dagens teknik är det tack och lov enkelt att ”träffa” dina kollegor digitalt!

Läs mer: Nycklar till bra samarbete på jobbet

 

7. Gå på promenader

På samma sätt som det är lätt att glömma bort pauserna när du jobbar hemifrån, är det också lätt hänt att du blir stillasittande mer än vanligt. Försök därför att ta dagliga promenader. Vare sig det handlar om en kortare sväng runt kvarteret eller en längre promenad på lunchen.

 

Underlätta arbetet med Blikk

Blikk är ett molnbaserat system som samlar ditt företags viktigaste funktioner i ett och samma digitala affärsflöde. Något som gör att ni sparar massor av tid och kan jobba mer sömlöst med bland annat tidrapportering, projektplanering, uppgiftshantering, kvittohantering, fakturaunderlag och resursplanering.

Upptäck fördelarna med Blikk!

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Projektmetoder

BLOGG

Så lyckas du med projektledningen på hybridkontoret

Att leda projekt på hybridkontoret kan vara utmanande. Vi listar de vanligaste missarna – och tips på hur du åtgärdar dem!

Jobba med projektplanering

BLOGG

Vad innebär distansarbete för arbetsgivaren?

Hemarbete väntas bli vanligare. Här berättar vi mer om vad du som arbetsgivare bör tänka på i samband med detta.

Projektplanering

BLOGG

7 tips för att bli en bättre ledare på distans

Distansjobb ställer nya krav på ledare. Du behöver vara mer aktiv, ge stöd och struktur och hjälpa dina anställda att sätta gränser.