ÄTA-arbeten inom bygg- och hantverksbranschen: Nyckeln till framgång eller en källa till konflikter? Dessa ändringar, tillägg och avvikelser är vanliga, men deras hantering kan vara avgörande för projektets framgång. Upptäck hur du kan hantera ÄTOR på ett effektivt sätt!
Vad innebär ÄTA-arbeten?
ÄTA-arbeten är vanligt förekommande inom byggbranschen och står för ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten. Generellt sett syftar detta på tilläggstjänster eller ändringar som avviker från den ursprungliga arbetsbeskrivningen.
Ändringsarbeten kan göras på begäran av beställaren eller hantverkaren och kan bero på olika faktorer som ändrade krav, behov eller önskemål från kunden, upptäckta problem under byggprocessen eller förändringar i projektets omfattning.
Den här typen av arbeten ska utföras i direkt anslutning till det kontrakterade arbetet. Eftersom det råder fri avtalsrätt kan beställaren och utföraren själva avgöra hur ÄTA-arbeten ska hanteras och definieras, varpå det ibland kan uppstå konflikter.
De allra flesta hantverkare tillämpar däremot standardavtalen AB04 och ABT06 som innehåller villkor om hur en uppkommen tvist ska lösas.
Exempel på ÄTA-arbeten
Nedan följer en handfull exempel som kan medföra ett ÄTA-arbete:
- Kunden begär ändringar i designen eller specifikationerna efter att arbetet redan har påbörjats, vilket kräver omstrukturering eller omarbetning av redan utfört arbete
- Hantverkaren upptäcker dolda eller oväntade problem under byggprocessen, såsom strukturella skador eller felaktigheter som behöver åtgärdas utöver det ursprungliga planerade arbetet
- Kunden begär extra tjänster eller tillägg som avviker från det ursprungliga projektet, såsom installation av extra funktioner eller material
- Förseningar i leverans av material eller utrustning som hindrar eller försenar projektets framsteg och därmed kräver extra tid eller resurser för att hantera
- Missbedömning av arbetets omfattning eller tidsåtgång från hantverkaren, vilket resulterar i ökad tid eller extra arbete för att slutföra projektet enligt överenskommelsen
Så får du en smidigare ÄTA-hantering
Att hantera ändrings- och tilläggsarbeten kan vara enklare sagt än gjort. Här har vi samlat en handfull tips för smidigare ÄTA-hantering:
Använd ett tydligt avtal
För att undvika att konflikter och missförstånd uppstår från första början bör du se till att använda ett avtal som är tydligt formulerat och täcker flertalet potentiella ÄTA-scenarion, inklusive ändringar och tillägg.
Förutom att tänka på avtalets utformning bör du även se över hur du administrerar dem. Genom att samla dina avtal i Blikks digitala avtalsregister får du en god överblick och kan enkelt skicka ut dem för e-signering via BankID, vilket innebär att tidskrävande pappersarbete är ett minne blott!
Gör realistiska uppskattningar
Genom att göra så realistiska tids- och kostnadsuppskattningar som möjligt kan du undvika överraskningar längs vägen. Använd med fördel Blikks analys- och rapportverktyg för att få värdefulla insikter från tidigare jobb och gör sedan tidskalkyler och budgetar för dina kommande projekt. Kalkylerna kan följas i realtid och finns tillgänglig både i dator och mobilappen.
Dokumentera dina ÄTA-arbeten
Trots att man upprättar noggranna tids- och kostnadskalkyler kan det såklart uppstå ÄTA-arbeten. I samband med detta är dokumentationen avgörande. Registrera alla ändringar, tillägg och extra arbete som utförs, inklusive tid och resurser som används.
Med hjälp av Blikk kan du snabbt och enkelt skapa ett ÄTA-projekt. Du kan även registrera tid och artiklar som används under arbetets gång samt eventuella resor. För att underlätta för de som arbetar ute på fältet kan du med fördel bryta ner projektet i olika uppgifter och förse dem med tydliga beskrivningar och checklistor.
Dina medarbetare kan i sin tur föra anteckningar och ladda upp foton på respektive uppgift, vilket säkerställer en gedigen dokumentation. Givetvis har de anställda möjlighet att göra allt detta via mobilappen.
Genom att skapa ett separat ÄTA-projekt blir det också enkelt att göra uppföljningar.
Prioritera en god kommunikation
Förutom att få ordning på det administrativa gäller det att prioritera en tydlig och öppen kommunikation med dina kunder.
Innan du påbörjar ett ÄTA-arbete bör du exempelvis se till att kunden förstår vilka konsekvenser som ändringarna eller tilläggen kommer att medföra, inklusive eventuella extrakostnader och tidsfördröjningar.
Lika viktigt är det att hålla kunden informerad om hur arbetet fortskrider, vilket blir mycket enkelt om du skapat ett ÄTA-projekt i Blikk och dina anställda är noggrann med dokumentationen.
Underlätta vardagen med Blikk
Med hjälp av Blikks smarta affärssystem får du inte enbart full koll på dina ÄTA-arbeten, du samlar företagets samtliga funktioner i ett sömlöst affärsflöde, från offert till projektplanering, tidrapportering, uppföljning, faktura– och löneunderlag. Det innebär mindre administration och mer tid till det som ligger dig varmast om hjärtat!
Upptäck fördelarna med Blikk!
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Tips för en smidigare tidrapportering som hantverkare
Här delar vi med oss av en handfull tips som förenklar och förbättrar tidrapporteringen för dig som hantverkare.
BLOGG
Så skapade industriserviceföretaget tid för viktigare uppgifter
Med hjälp av Blikk minskade InduMate administrationen och skapade tid för mer värdeskapande uppgifter.
BLOGG
Företagen om digitala fakturor: ”Sparar oss tid och pengar”
Här berättar tre företagsledare om hur de sparar tid och pengar genom att skicka ut digitala fakturor till sina kunder.