Ictech i Göteborg är ett kreativt teknikbolag inom system- och mjukvaruutveckling. Vi bad Anna Forsberg CFO, att berätta mer om hur de använder Blikk för att effektivisera sin verksamhet.
Hej Anna! Berätta lite om vem ni är och vad ni gör?
Ictech utvecklar mjukvara och system för framtidens produkter och har specialistkompetens i många teknikområden inom de flesta branscher. Vi erbjuder konsulttjänster och kompletta lösningar i alla delar av utvecklingsprocessen. Hos oss hittar du garanterat hög kompetens och vårt mål är att alltid leverera enastående kvalitet med en personlig touch.
Vilka problem hade ni innan ni började använda Blikk?
Innan vi började använda Blikk tog vi månadsvis fram projektunderlag för våra lönemodeller, ett stort arbete som tog mycket tid och samtidigt skapade en risk för fel då alla siffror och formler matades in manuellt. Tack vare Blikks API och integration med Visma eEkonomi har vi byggt upp ett program som skapar dessa rapporter. Via API:t hämtas då all data som behövs såsom arbetad tid per person, kund, eventuell restid eller övertid.
Vad var det som gjorde att ni valde Blikk?
Vårt fokus var att hitta ett program som var användarvänligt, molnbaserat och hade ett API vi kunde använda. Det i kombination med den smidiga integrationen med Visma eEkonomi och den digitaliserade kvittohanteringen gjorde det till ett självklart val.
Berätta lite mer om hur Blikk hjälper er i arbetsvardagen?
Blikk samlar många av de funktioner som är väsentliga för oss som konsultbolag. Vi har en smidig tidrapportering som underlag för både fakturering och lönehantering, vi har möjlighet att ta ut ett flertal olika rapporter och kan hålla koll på siffror såsom debiteringsgrad, registrerade utlägg, tid osv.
Vilka tycker ni är de största fördelarna med Blikk?
Det märks tydligt att Blikk ständigt vill förbättra sin produkt och sedan vi blev kunder har flera smidiga funktioner byggts på. Programmet är användarvänligt, modernt och enkelt att koppla ihop med bokföring och löneprogram. Vi har fått flera positiva kommentarer om den digitala kvittohanteringen, en perfekt funktion för oss då många av medarbetarna sitter ute hos kund.
Vilken modul/funktion ni uppskattar allra mest med Blikk?
Vi har en stor mängd utlägg varje månad, så kvittohanteringen i kombination med attesten av kvittona är kanon. Vi har även en hel del tjänstebilar, så det är väldigt uppskattat med ett bra sätt att hantera dessa. Faktureringsmodulen är också enkel och smidig. Sedan vi bytte till Blikk har vi sparat mycket tid på just den processen.