Mässbolaget hittade hem med affärssystemet Blikk. Här kan de arbeta i ett sömlöst affärsflöde som underlättar det dagliga arbetet och sparar dem tid och pengar.
– Vi upplever redan nu att vi behöver lägga mindre tid på administrationen. Genom att byta ut vårt tidigare system mot Blikk sparar vi dessutom 100 000 kronor per år bara i minskade licensavgifter, säger Robin Ljungberg, ekonomichef på Mässbolaget.
Mässbolaget har funnits i mer än 30 år med fokus på att lyfta och exponera sina kunders varumärken och tillhandahåller tjänster vid byggnation av mässmontrar och kommersiella interiöra miljöer. Teamet består av allt ifrån möbel- och inredningsdesigners till hantverkare och konstruktörer. Utöver det har man en egen produktionsenhet för tillverkning av möbler och annan inredning vilket gör att man kan tillgodose kunderna i hela kedjan från idé till färdigt projekt.
Efter lanseringen av det nya mässkoncept, RE:Stand, som kretsar kring miljö och återbruk, har ett ännu större fokus lagts på mässbyggnationer då det finns en stor efterfrågan från kunderna av fullt återbrukbara mässmontrar. I samband med företagets lansering av RE:Stand påbörjades även en större digitaliseringsresa med syftet att hitta ett affärssystem som minskade deras administrativa börda.
– Vi arbetade tidigare i ett projektverktyg som saknade viktig funktionalitet för bland annat analys och uppföljning. Det krävdes även en hel del manuell handpåläggning vilket gjorde att saker lätt föll mellan stolarna, berättar Robin Ljungberg och fortsätter:
– Men nu när vi använder Blikk kan vi arbeta i ett sömlöst affärsflöde, från försäljning till projektplanering, fakturering och uppföljning.
En naturlig del av vardagen
Under uppstartsfasen tog Mässbolaget hjälp av Blikks implementationskonsulter, vilket gjorde att man snabbt kunde komma igång med systemet, som idag är en naturlig del av företagets vardag.
– Vi bearbetar våra kunder i säljtavlan och skickar ut offerter för digital signering. När en offert godkänts skapar vi ett nytt projekt och utser en projektledare som enkelt skapar en budget och tidskalkyl, säger Robin Ljungberg och fortsätter:
– Projektledaren bjuder sedan in de andra deltagarna till en uppgiftstavla där det finns möjlighet att fördela arbetsuppgifterna, skapa checklistor och samarbeta med varandra.
Mässbolagets medarbetare rapporterar löpande sin tid i Blikk och i slutet av varje månad sammanställs kompletta faktura- och löneunderlag som sömlöst skickas över till företagets ekonomi- och lönesystem.
Robin och hans kollegor i ledningsgruppen har dessutom stor nytta av analys- och rapportverktyget som gör det möjligt att analysera viktiga nyckeltal som kostnader, intäkter och tid.
Sparar både tid och pengar
Det har varit väldigt få frågor från Mässbolagets medarbetare och redan nu upplever de stora fördelar med att använda Blikk som en naturlig del av vardagen.
– Sedan vi började använda Blikk har vi fått bättre koll på våra projekt samtidigt som vi behöver lägga avsevärt mindre tid på administrationen. Det har dessutom medfört en årlig kostnadsbesparing på 100 000 kronor, avslutar Robin Ljungberg.
Upptäck fördelarna med Blikk!
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Så ökade IT-konsulterna debiteringsgraden med 20%
Efter att ha implementerat affärssystemet Blikk har konsulterna på ndit ökat sin debiteringsgrad med 20 procent.
BLOGG
Digital signering hjälper företag att spara tid och pengar
Här berättar några Blikk-användare om vilka fördelar de upplever med att skicka ut dokument för digital signering.
BLOGG
Så slapp konsultbolaget krånglig administration
Gravity hittade hem med affärssystemet Blikk. Här kan de i realtid följa upp sina projekt och sköta all administration.