Nyheter och uppdateringar i Blikk – oktober 2020

Kvittohantering kvittotolkning

Nu har vi lanserat version 2.6.1 av Blikk, en release som innehåller många mindre förbättringar och en spännande nyhet, kvittotolkning.

 

Kvittohantering

Ny tilläggstjänst: kvittotolkning
Nu kan du och dina kollegor underlätta administrationen med tilläggstjänsten Kvittotolkning i Blikk. Under hela november månad har ditt företag möjlighet att prova på kvittotolkningen helt kostnadsfritt. Vill ni efter testperioden aktivera tilläggstjänsten kan ni göra detta fr o m 1 december. Pris för kvittotolkningen fr. 99 kr per månad och företag.

  • Tolkningen fungerar i både desktop och mobilappen och läser in datum, belopp och moms.
  • Första gången man registrerar t ex ett taxi-kvitto måste den som registrerar kvittot själv ange vilken typ (utläggskonto) som kvittot ska ha, t ex resekostnader. Med tid kommer sedan Blikk att känna igen och föreslå hur olika typer av kvitton ska konteras.

Kvittotolkningen erbjuds via integration och i samarbete med CompanyExpense

Registrera kvitto/utlägg för medarbetare.
Administratörer och attestansvariga kan nu registrera kvitton för en annan rapportör. Detta görs genom välja rapportör när ett kvitto registreras.

 

Tidrapportering

Summering av tid per kund och projekt i månadsrapporteringen
I månadssammanställningen visas nu även en summering per kund och projekt.

Töm uppgifter om en resa
Använd knappen töm resa för att snabbt och enkelt ta bort alla uppgifter vid registrering av resa. Gäller både desktop och mobil.

Automatisk tidrapportering vid stängd dag
På varje rapporteringsprofil finns nu möjlighet att ange om man vill att avvikelser mot schemalagd tid automatiskt ska fyllas i av Blikk vid stängning av dagen/veckan/perioden. Det går att välja både interntids- och frånvarokoder.

Bättre förslag vid ny tidrapport
När man skapar en ny tidrapport föreslår vi från medarbetarens planering (aktuell dag) samt dennes egna favoriter och 5 senaste tidsregistreringar. Det finns möjlighet att skapa favoriter på projekt, interntid eller frånvaro tex semester.

Nytt sätt att skapa ny tidrapport i mobilappen
Vi har förändrat sättet som man skapar en ny tidrapport i mobilappen.

  • Klicka på det blå plustecknet längst ned till höger för att göra en ny tidsregistrering. Detta görs oavsett om man ska skapa tid mot projekt, interntid eller frånvaro
  • I nästa steg väljer du vad du ska rapportera mot. Även här visar vi precis som i desktop-läget nu planering, favoriter och senaste.

Lättare att byta dag (och vecka) i mobilappen
Att ”swipa” mellan dagar har fungerat olika bra i olika telefoner. Vi har därför ändrat till att byta dag med hjälp av pilar i telefonen. Liksom tidigare går det även att klicka på respektive dag uppe i ”veckan”. Det finns nu även möjlighet att bläddra mellan veckorna.

 

Projekthantering

Snabbare projektlista
För att förbättra prestandan i projektlistan har vi tillfälligt dolt kolumnerna som visar tid, prognos, intäkter, kostnader och resultat. Vill du se dessa kolumner så visas de om du klickar på Visa detaljer

Projektfavoriter
Det är nu möjligt att favoritmarkera projekt i projektlistan, de visas då högst upp i projektlistan (samt föreslås vid ny tidrapport).

Spårbarhet på artiklar – vem har lagt till vad och när?
I projektmodalen och fliken artiklar visas ett informationstecken, vid hover ser man när artikeln lades in och av vem.

 

Övrigt

  • Visa pris i offert inklusive eller exklusive moms. Nu går det att välja om priset ska visas inkl. eller exkl. moms. På privatpersoner föreslås inkl. moms och företag exkl. moms, men i de fall som detta ska ändras så går det att ändra under övriga offertinställningar.
  • Möjlighet att exportera affärsmöjligheter till Excel. Exporten görs under Rapporter/Excel-exporter/Affärsmöjligheter.
  • Mejlnotis som skickas till medarbetare vid tillbakaskickat kvitto från attestant
  • Notis till attestansvarig om det finns ledighetsansökningar att bevilja, skickas både via mejl samt med en röd prick visas vid menyalternativet Tid & kvitton/Ledighet & sjukanmälan
  • Skicka flera välkomstmejl samtidigt. Det är nu möjligt att markera flera användare och välja att skicka flera välkomstmejl samtidigt när man har lagt upp nya användare i Blikk.

Upptäck fördelarna med Blikk!

BLOGG

3 användare berättar hur Blikk underlättar deras vardag

Här berättar tre av våra användare hur de använder Blikk i vardagen för att minska sin administration, spara tid och öka lönsamheten!

BLOGG

7 tips för en lyckad kvalitetssäkring av dina projekt

Kvalitetssäkring kan användas för att förutse och undvika några av de vanligaste fallgroparna i dina projekt.

BLOGG

Marias bästa tips till företag som ska implementera Blikk

Här delar vår implementationskonsult Maria med sig av sina bästa tips till företag som är i färd med att börja använda Blikk!