Genom att öka effektiviteten kan du få mer gjort och samtidigt minska jobbstressen. Här har vi samlat nio enkla metoder som hjälper dig att bli mer produktiv och skapa tid för det som ligger dig varmast om hjärtat!
9 tips för att öka produktiviteten
Att bli mer effektiv på jobbet handlar inte enbart om att få mer gjort, utan även om att minska stress och skapa tid för de mest värdeskapande uppgifterna. Här har vi samlat nio tips som hjälper dig med detta:
Sätt tydliga mål
Definiera konkreta och mätbara mål för att hålla motivationen uppe och fortsätta utvecklas i den riktning du önskar. När du ska sätta upp mål är det viktigt att tillämpa SMART-metoden, vilket innebär att de ska vara:
- Specifika – Vad vill du uppnå?
- Mätbara – Hur ska du mäta om målet uppnåtts?
- Uppnåeliga – Hur ska målet uppnås?
- Relevanta – Hur är målet relevant för din personliga utveckling och ambitioner?
- Tidsbestämda – Inom vilken tidsperiod ska målet uppnås?
Gör rätt prioriteringar
Identifiera vilka uppgifter som är viktigast att utföra nu med hjälp av en prioriteringsmatris. Använd sedan Blikks digitala uppgiftstavlor för att skapa effektiva arbetsflöden och få full koll på vad som ska göras när.
Via den smarta mobilappen, som är tillgänglig för iPhone- och Android-enheter, kan du dessutom få full koll på dina uppgifter även när du är på språng.
Delegera uppgifter
De uppgifter som inte prioriteras och behöver slutföras direkt kan med fördel delegeras till någon av dina medarbetare. Spana in våra bästa tips för att lyckas med konsten att delegera arbetsuppgifter.
Ta regelbundna pauser
Forskning visar att hjärnan behöver korta pauser under dagen för att återhämta sig, vilket i sin tur minskar stress och ökar effektiviteten. Se därför till att göra regelbundna pauser till en naturlig del av din arbetsdag.
Eliminera tidstjuvar
De flesta av oss stöter dagligen på tidstjuvar som sinkar produktiviteten och stjäl tid från arbetet. Det kan handla om allt ifrån ineffektiva möten till bristande planering och manuella processer. Upptäck hur du kan bekämpa några av de vanligaste tidstjuvarna och skapa tid för viktigare uppgifter.
Använd rätt verktyg
I dag finns det gott om digitala verktyg som kan underlätta och effektivisera ditt dagliga arbete. Med hjälp av Blikk kan du samla företagets viktigaste funktioner i ett digitalt affärsflöde – från sälj till projekthantering, resursplanering, fakturering, lönehantering och uppföljning – och därigenom minska administrationen och skapa tid för viktigare uppgifter.
– Efter implementationen av Blikk lägger vi mellan tre och fyra timmar mindre på administration varje vecka. Tid som vi nu kan lägga på kunduppdrag och andra uppgifter som är mer värdeskapande, säger David Baron, konsult på ndit.
Läs mer om hur Blikk hjälpte IT-konsultbolaget ndit att öka debiteringsgraden med 20%.
Skapa en trivsam arbetsmiljö
Det finns ett starkt samband mellan god arbetsmiljö och företagets lönsamhet, visar forskning från Nordiska ministerrådet. Samma rapport indikerar också att medarbetare som trivs bra på sin arbetsplats presterar bättre. Spana in våra bästa tips för att uppnå genuin trivsel på arbetsplatsen.
Utvärdera och reflektera
Att ta dig tid för reflektion kan vara viktigt för att identifiera vad som fungerar bra i din vardag och vad som kan förbättras när det kommer till målsättningar, produktivitet och liknande.
Utveckla dina kunskaper
Kontinuerlig vidareutveckling kan hjälpa dig att hålla motivationen uppe och samtidigt bli mer effektiv i din vardag. Fundera därför på hur du kan utveckla dina kunskaper och färdigheter. Det kan exempelvis innefatta en kurs eller utbildning, men även om att ta dig an nya uppgifter på jobbet.
Underlätta vardagen med Blikk
Genom att samla företagets viktigaste funktioner i Blikks sömlösa flöde kan du enkelt underlätta vardagen och öka effektiviteten. Boka en demo eller testa Blikk gratis för att upptäcka hur du kan skapa tid för det som ligger dig varmast om hjärtat!
Upptäck fördelarna med Blikk!
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Så når du nya höjder med en effektiv projektstyrning
En effektiv projektstyrning kan vara skillnaden mellan ett lyckat och misslyckat uppdrag – här är tipsen för att lyckas.
BLOGG
7 goda anledningar att digitalisera företagets kvittohantering
Här är alla anledningar du behöver för att övertyga företagsledningen om att digitalisera er hantering av kvitton.
BLOGG
Spara tid och pengar med en digital lönehantering
Här hittar du en handfull konkreta tips som hjälper dig att digitalisera företagets löneadministration och skapa tid för viktigare uppgifter.