Från semesterläge till arbetsläge: Så planerar du hösten

Planera hösten

Efter en avkopplande semester kan det kännas överväldigande att återgå till arbetet. Men oroa dig inte! Här har vi samlat en handfull tips som hjälper dig att gå från semesterläge till arbetsläge.

 

Få en överblick av vad som ska göras

Det allra första du bör göra efter ledigheten är att bilda dig en uppfattning om vad som behöver göras. Vilka arbetsuppgifter och projekt ska genomföras under hösten? Om du följt vår sommarchecklista har du förhoppningsvis uppgifter och uppgiftstavlor att utgå ifrån.

Uppgiftstavlor som bygger på Kanban-metoden

 

Prioritera dina uppgifter

När du har bildat dig en uppfattning om vad som behöver göras är det dags att identifiera de mest brådskande och viktigaste uppgifterna. För att lyckas med detta kan du med fördel använda dig av en prioriteringsmatris, exempelvis Eisenhower-matrisen, och därefter prioritera dem med hjälp av Blikks uppgiftstavlor. Spana in våra bästa för att prioritera dina arbetsuppgifter!

Samarbeta med kollegor i uppgifter

 

Fördela tiden på ett effektivt sätt

Att ha en lång lista med uppgifter som ska göras kan lätt spä på känslan av stress. För att undvika detta är det viktigt att du planerar vad som ska göras när. Arbeta med start- och slutdatum i Blikks uppgiftstavlor eller använd resursplaneringsverktyget för att planera din tid på ett effektivt sätt.

Resursplanering

 

Kommunicera och samarbeta

Efter semestern är det viktigt att kommunicera med dina kollegor för att få klarhet i förväntningarna och eventuella förändringar som kan ha skett under din frånvaro. Diskutera projekt, deadlines och andra viktiga detaljer för att undvika missförstånd och förbättra samarbetet.

 

Sätt upp personliga mål

Hösten är en perfekt tid att se över dina mål. Det kan både handla om målsättningar kopplat till ditt privata och professionella liv. Fundera på vad du vill uppnå och hur du vill utvecklas under de kommande månaderna för att hålla motivationen uppe och ha något att sträva efter!

 

Underlätta vardagen med Blikk

Blikk är ett molnbaserat system som samlar ditt företags viktigaste funktioner i ett och samma digitala affärsflöde. Något som gör att ni sparar massor av tid och kan jobba mer sömlöst med bland annat tidrapportering, projektplanering, uppgiftshantering, kvittohantering, faktura– och löneunderlag samt resursplanering.

Upptäck fördelarna med Blikk!

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Projektmetoder

BLOGG

Från kaos till ordning: Uppnå dina mål med en aktivitetsplan

En aktivitetsplan kan göra stor skillnad för ett projekt. Här hittar du konkreta tips som hjälper dig att skapa en framgångsrik plan!

Jobba med projektplanering

BLOGG

5 tips för att lyckas med den hybrida arbetsplatsen

Här delar vi med oss av en handfull konkreta tips som hjälper dig att skapa en framgångsrik och inkluderande hybrid arbetsplats.

Återgå till arbete - normala rutiner

BLOGG

Företagen om digitala fakturor: ”Sparar oss tid och pengar”

Här berättar tre företagsledare om hur de sparar tid och pengar genom att skicka ut digitala fakturor till sina kunder.