Tidrapportering för en timanställd – tänk på det här

När man hoppar in och arbetar på timmar efter behov, så är man timavlönad. I vardagligt tal brukar man prata om ”timanställning”. En timanställd som inte tidrapporterar får ingen lön, men vad ska man som arbetsgivare och anställd tänka på i tidrapporteringen? Vi går igenom de viktigaste delarna.

Vi tar det från början! Det finns bara två typer av anställningsformer: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Tillsvidareanställning är detsamma som fast anställning och  visstidsanställning är en anställning som upphör efter en förutbestämd tid.

Timanställning brukar antingen vara korta visstidsanställningar eller tillsvidareanställning på deltid enligt schema med timlön.

Timanställd är tvärtemot vad många tror inte en anställningsform, och finns inte heller som giltig anställningsform enligt lagen. Att vara timanställd innebär att du istället för en fast lön får betalt per timme som du arbetar, vilket kan ske både som tillsvidareanställd och visstidsanställd.

 

Låt den timanställde rapportera mer än ”bara” tid

Alla timanställda registrerar tid, i ett tidrapporteringssystem eller på något annat sätt, annars kan de förstås inte få betalt för sitt arbete, men om endast tiden och inget annat registreras så går arbetsgivaren ofta miste om viktig information.

En timanställd medarbetare som t ex arbetat 30 timmar under en vecka kan registrera det och få sin lön. Men om samma person också adderar information om vad timmarna har ägnats åt så får arbetsgivaren betydligt mer användbara insikter att analysera i efterhand.

En anställd som bara ska tidrapportera närvaro, frånvaro för löneunderlaget men ingen fakturerbar tid kan använda Blikks light-licens, men det finns även andra alternativ där det finns större möjligheter att precisera sina arbetsuppgifter och föra tid i projekt.

Se Blikks olika licenser och priser >>

 

Att tänka på som arbetsgivare

Som arbetsgivare finns det flera saker som man kan göra för att underlätta tidrapporteringen för den timanställde och samtidigt säkerställa att man inte går miste om värdefull information!

Det första man bör tänka på är att skapa bästa möjliga förutsättningar för den anställde. Något som görs genom att använda ett modernt tidrapporteringssystem samt ha tydliga rutiner på plats. Det bör exempelvis finnas riktlinjer för när och hur tidrapporteringen ska skötas av den som är timanställd.

Kommunikation är en annat område som är viktigt att prioritera. Det är av största vikt att man informerar den anställde om hur tidrapporteringssystemet fungerar och vilka rutiner som finns. Var även noga att påpeka att den anställde alltid är välkommen att ställa frågor om det är något som han eller hon inte förstår – det finns inga dumma frågor.

> Så underlättar du tidrapporteringen för dina anställda

 

Så säger facket om timanställning

Timanställningar finns sällan specificerade i kollektivavtal och är därför ett relativt osäkert sätt att arbeta på enligt fackförbunden. För den som jobbar regelbundet och mycket, kanske motsvarande fulltid, kan en timanställning kännas säker, men skillnaden mellan en vanlig anställning (fast lön) och en timanställning (timavlönad) är att den senare endast får betalt efter faktisk arbetstid.

Fackförbundet Unionen menar att timanställning är ett osäkert sätt att arbeta på eftersom man som arbetstagare inte vet hur mycket man kommer att få jobba, men ändå ofta måste vara beredd när arbete dyker upp. Kommunal slår ett slag för tidrapportering för timanställda och uppmanar alla att spara löneavier som tillsammans med en rätt utförd tidrapportering tjänar som bevis på antal arbetstillfällen och arbetade timmar, vilket i sin tur är viktig valuta vid eventuella tvister.

 

Några snabba tips till dig som timanställd

Här har vi samlat en handfull värdefulla tips till dig som är timanställd och ska tidrapportera:

 

1. Tidrapportera noga!

Be om att få registrera mer än bara nedlagd tid, det är bra om tiden även kan kopplas till projekt och arbetsuppgifter. Du får då lättare att bevisa ditt värde för företaget och tydligare bevis på vad du utfört.

 

2. Tänk på att tidrapportering klassas som administrativ tid

Det innebär att en timanställd får inte alltid betalt för den tiden. Se därför till att lära dig företagets system för tidrapportering för att inte behöva lägga onödigt mycket tid på detta. I Blikk finns möjlighet att lägga olika scheman så att den timanställde enkelt kan se de timmar som han/hon förväntas jobba och under vilka dagar.

 

3. Ta reda på vilken typ av anställning du har

Eventuell uppsägningstid och om kollektivavtal finns på din arbetsplats.

Om du vill: Ha en dialog med arbetsgivaren om att eventuellt byta upplägg från timanställning till tillsvidareanställning eller tidsanpassad anställning.

 

4. Se över din timlön

Kanske borde du ha mer betalt på helger eller efter kontorstid? Kan du få mer betalt per timme om du gör något annorlunda?

 

5. Om du blir sjuk

Som timanställd kan det ibland vara svårt att veta vad som gäller om man blir sjuk, och det kan hända att man utgår från att inkomst förloras i samband med att man behöver sjukanmäla sig. Men så är inte fallet. Är du timanställd med inbokade pass kan du ha rätt till sjuklön för de dagar då du har haft inbokade arbetspass (dock inte dagar utan bokade arbetspass). Men det finns undantag, t ex om en anställning är kortare än en månad behöver anställningen ha pågått i fjorton kalenderdagar i följd innan man har rätt till sjuklön. Det finns alltså situationer där timanställda inte har rätt till sjuklön från arbetsgivaren, om så är fallet behöver man istället vända sig till Försäkringskassan. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan andra regler gälla – så ta alltid reda på vad som gäller i förväg!

Bli bättre på tidrapportering med Blikks mobilapp!

Relaterade artiklar

Korttidsarbete

BLOGG

Korttidsarbete: Så underlättar ni med resursplanering och tidrapportering

5 tips på hur ett tidrapporteringssystem kan underlätta vid omställning till en period med korttidsarbete.

Projektplan Blikk

BLOGG

5 tips för en smidigare tidrapportering som hantverkare

Här delar vi med oss av en handfull tips som förenklar och förbättrar tidrapporteringen för dig som arbetar som hantverkare.

tidrapportering digitakt eller i excel

BLOGG

Tidrapportering digitalt vs. Excel – vad passar ditt företag bäst?

Digital tidrapportering eller manuellt i Excel – vilka för- och nackdelar finns det? I vår guide listar vi både för- och nackdelar med de olika alternativen. 

Guider & FAQ

Martin Bengtsson Structor

CASE

Structor – Med Blikk tappar vi inte längre bort fakturerbar tid

”.. vi fakturerar mer eftersom vi fått bättre koll på kostnadsdrivare som exempel tid …”

GUIDE

Läs vår guide till smidig tidrapportering i Blikk

Den tid ni investerar i att få en väl fungerande rutin för tidrapportering kommer ni väldigt snart att kunna räkna hem…

system tidredovisning

GUIDE

Välj rätt system för företagets tidsredovisning

Ladda ned vår steg-för-steg guide till vad ditt företag ska tänka på och vilka frågor som ni bör fundera…