5 tips för en smidigare tidrapportering som hantverkare

Tidrapporteringen är essentiell för en framgångsrik hantverkskarriär, vare sig du driver en enskild firma eller jobbar på ett större byggföretag. Den utgör nämligen grunden för såväl faktura- som löneunderlaget. Här delar vi med oss av fem tips som förenklar och förbättrar din tidrapportering!

 

Tidrapporteringen är viktig inom byggbranschen

Att rapportera sin arbetstid är en viktig del av bygg- och hantverksbranschen, vare sig du driver en enskild snickerifirma eller jobbar inom en större organisation. Genom att ha full koll på hur du och dina medarbetare fördelar er tid, säkerställer du först och främst att faktura- och löneunderlaget är korrekt.

Det gör det också möjligt att upptäcka tids- och kostnadskrävande moment, och därigenom dra nyttiga lärdomar inför framtida projekt. Lärdomar som kan effektivisera arbetet och öka företagets lönsamhet!

 

Hur kan man förbättra sin tidrapportering som hantverkare?

Här har vi samlat en handfull tips som hjälper dig att effektivisera tidredovisningen:

 

1. Använd ett digitalt tidrapporteringssystem

Att tidrapportera på papper eller i Excel leder till ökad administration och minskad insikt i verksamheten. Ett bättre alternativ är att använda dig av ett digitalt tidrapporteringssystem. Med Blikks användarvänliga system kan du och dina kollegor registrera er tid snabbt och enkelt. Ni väljer själv hur pass enkelt eller detaljerad er tidrapportering ska vara och huruvida tiden ska debiteras vidare till kund eller inte!

Läs mer: 5 goda anledningar att använda ett digitalt tidrapporteringssystem

 

2. Säkerställ att systemet är molnbaserat

Som hantverkare befinner man sig oftast ”ute på fältet”. För att tidrapporteringen ska kunna göras i tid, på ett enkelt och smidigt sätt, underlättar det om du kan registrera din tid direkt från mobilen. Eftersom Blikk är ett molnbaserat system har du möjlighet att tidrapportera både via mobilappen och datorn. Var du än befinner dig.

Förutom att tidrapportera via mobilen kan du även använda vår app för att fota av kvitton samt redovisa omkostnader för resor och övernattningar. Du kan också redovisa om du använder en företagsbil, hur många kilometer av resan som ska faktureras eller om resan ska läggas som en ersättning på lönen. För anställda som använder bil i tjänsten är det också möjligt att från Blikk ta ut en körjournal som är visar hur mycket bilen har använts för tjänstekörning.

Läs mer: Fyra funktioner en bra mobilapp för tidrapportering måste ha

 

3. Tidrapportera så ofta som möjligt

Den bästa tidrapporteringen är den som blir av. Ju oftare du redovisar din tid, desto mindre är risken att du glömmer bort någonting!

I Blikk kan du välja om du ska rapportera tid dagligen eller veckovis. Det finns även möjlighet att stämpla in och ut direkt via mobilen. Blikk tar även hänsyn till olika löneformer och kan användas för både månads- och timavlönade. För dig som endast rapporterar enkel tid kan du använda någon av Blikks egna standardtidskoder eller enkelt skapa egna tidskoder som bättre passar din verksamhet.

Läs mer: Därför mår du bra av att tidrapportera

 

4. Informera och inkludera de anställda

Om du har anställda är det viktigt att du tidigt sätter upp en process för hur tidrapporteringen ska skötas. Du bör även visa de anställda hur dem kan redovisa sin tid samt informera om varför det är så viktigt för bolagets effektivitet och lönsamhet. Denna insikt kan nämligen bidra till att öka deras förståelse och delaktighet!

Läs mer: Tidrapportering för en timanställd – tänk på det här

 

5. Analysera materialet

Som chef eller företagare kan du analysera de anställdas tidrapporter för att:

  • Få bättre koll på hur din medarbetare presterar
  • Skapa bättre förutsättningar för välmående
  • Bli bättre på att estimera tid i offerter
  • Hitta rätt sätt att ta betalt
  • Identifiera förbättringsområden och öka lönsamheten

För att lära dig ännu mer om detta rekommenderar vi dig att spana in vår tidigare artikel där vi berättar mer om hur medarbetarnas tidrapport blir till värdefull affärsnytta.

 

Underlätta tidrapporteringen med Blikk

Med Blikks tidrapporteringssystem slipper du jaga in tidssedlar, kvitton och rätt underlag inför fakturering och lönekörning. Du kan enkelt tidrapportera mot arbetsordrar, projekt eller enskilda uppgifter via mobil eller dator för att skapa kompletta fakturaunderlag och lönefiler!

Upptäck fördelarna med Blikk!

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Projektmetoder

BLOGG

Tidrapportering digitalt eller i Excel – vad passar ditt företag bäst?

Digital tidrapportering eller manuellt i Excel – vilka för- och nackdelar finns det med de två alternativen? Här reder vi ut alla frågetecken.

Jobba med projektplanering

BLOGG

Tips för en smidigare hantering av ÄTA-arbeten

ÄTA-arbeten är vanligt förekommande i bygg- och hantverksbranschen, men hur hanteras de på bästa sätt? Det reder vi ut här.

Tidrapportering

BLOGG

Nackdelar med projekt- och resursplanering i Excel

Här berättar tre företagsledare om varför de övergett Excel och börjat sköte projekt- och resursplaneringen i Blikk.