7 tips när du ska återgå till arbetet efter semestern

Att återvända till jobbet efter en lång och avkopplande sommarledighet kan vara svårt. Här har vi samlat sju tips som hjälper dig att komma tillbaka till dina dagliga rutiner!

 

Så tacklar du den första dagen efter semestern

Efter några veckors ledighet kan omställningen till att börja jobba igen vara tuff. Inte minst den första arbetsdagen. Med rätt prioriteringar kan du däremot ge dig själv de bästa förutsättningarna att återgå till arbetet och hitta motivationen inför den stundande hösten:

 

Bilda dig en uppfattning om vad som behöver göras

Det allra första du bör göra när du kommer tillbaka till jobbet är att bilda dig en uppfattning om vad som behöver göras. Gå igenom mejlinkorgen för att se om det har inkommit några jobbrelaterade uppgifter eller andra ärenden som behöver tas itu med. Kontrollera om du har uppdrag som varit tillfälligt pausade under ledigheten och prata även ihop dig med dina kollegor, så att alla är överens om vad som behöver göras.

 

Gör en prioriteringslista

När du har fått en bättre uppfattning om vad som behöver göras är det dags att prioritera bland arbetsuppgifterna. Använd med fördel uppgiftstavlorna i Blikk för att få en bra översikt av alla uppgifter som behöver tas itu med. På uppgiftskorten kan du även jobba med etiketter, checklistor och slutdatum för att skapa en tydlig struktur och prioriteringsordning.

Läs mer: Ta kontroll över din tid med en prioriteringsmatris

 

Minimera störningsmoment

För att du ska komma in i jobbet igen är det viktigt att du får arbeta fokuserat. Försök därför att minimera störningsmomenten på din arbetsplats. Om möjligt bör du exempelvis undvika att kolla på mejl och ta emot telefonsamtal under de första dagarna.

 

Börja arbeta i ett lämpligt tempo

Att sätta gasen i botten från dag ett är sällan en bra idé, då det kan leda till att jobbångesten ökar. De första dagarna bör du därför arbeta i ett lugnare tempo. Informera gärna dina kollegor om detta och kommunicera vilka uppgifter du prioriterar inledningsvis.

 

Återgå till dina vardagliga rutiner

Allt eftersom dagarna passerar kan du sakta men säkert börja återgå till dina vardagliga rutiner, med en ”normal” dygnsrytm och ett något högre tempo.

Återgå till arbete - normala rutiner

 

Glöm inte bort att njuta av vädret

Trots att du har återgått till arbetet kan det fortfarande vara sol och härligt väder utomhus. Försök att ta vara på detta och skapa en bra balans mellan arbete och fritid. Om möjligt kan du exempelvis jobba utomhus under delar av arbetsdagen och hitta på saker med nära och kära efter arbetsdagens slut!

 

Sätt upp mål för hösten och vintern

För att bibehålla den goda strukturen du skapat och samtidigt öka motivationen, kan du med fördel börja planera för hösten och vintern. Planera dina arbetsuppgifter i den utsträckning det går och sätt upp tydliga mål som du motiveras av.

 

Underlätta vardagen med Blikk

Struktur och överblick är essentiella faktorer för att lyckas med det dagliga arbetet. Med Blikks molnbaserade affärssystem kan du samla flera av företagets viktiga funktioner på ett och samma ställe, vilket bland annat förbättrar er projektplaneringresursplanering och tidrapportering!

Upptäck fördelarna med Blikk!

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Projektplanering

BLOGG

Så underlättar du tidrapporteringen för dina anställda

Tidrapporteringen ses av många anställda som ett nödvändigt ont. Här är tipsen som hjälper dig att underlätta tidrapporteringen!

Projektmetoder

BLOGG

Rapport: Nöjda medarbetare resulterar i högre vinstmarginal

59 procent högre vinstmarginal. Det har svenska organisationer där medarbetarna trivs och känner stor tillit till ledningen.

Jobba med projektplanering

BLOGG

Så lyckas du med konsten att leda framgångsrika projekt

Att planera och genomföra framgångsrika projekt kan vara lättare sagt än gjort. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas med detta!